A te közösségi média marketing stratégiád segíti a vállalkozásodat, vagy árt neki?

Nagyon sok vállalkozó és marketinges olyan közösségi média marketing stratégiát használ, ami már elavult, vagy éppen nem kifejezetten kisvállalkozások számára hasznos.

Ami pedig még rosszabb, a legtöbb kisvállalkozás tulajdonosa nem tud lépést tartani a sok tanáccsal, hogy elkötelezett közösségi média rajongótábort építsen. Hiszen manapság mindenhol ezek a tanácsok jönnek velünk szembe, mindenki meg akarja mondani a tutit. Ez pedig már túl sok lehet.

Ebben a cikkben megnézzük azt az 5 leggyakoribb közösségi média marketinggel kapcsolatos hibát, amik ténylegesen ártanak a vállalkozásodnak. Minden hiba után megmutatjuk azt is, hogy mi a megoldás helyette, és hogyan használd inkább azt a közösségi média stratégiádban.

1. hiba: A közösségi média ingyen van

Nagyon sok vállalkozó rengeteg időt és energiát áldoz arra, hogy a közösségi média platformokon promózza a vállalkozását, mert azt hiszi, hogy ez jó ingyenes hirdetési lehetőség.

Ez azonban nagy hiba, aminek csakis csalódás lesz a vége.

Nagyon sok ilyen vállalkozót láttam már, és a próbálkozásuknak végül semmi eredménye nem lett.

A megoldás: A közösségi média marketing sok időbe kerül.

Egy organikus LinkedIn vagy Instagram poszt nem fog pénzt hozni neked, viszont sok időt vesz el.

Amikor beosztod, hogy mennyi időt szentelsz közösségi média marketingre, érdemes megfontolnod, hogy mennyit is ér az időd.

Például, ha szabadúszó vagy, akinek 20 ezer forint az óradíja, akkor minden egyes óra, amit a közösségi médiával töltesz, 20 ezer forintba kerül neked.

Amint tisztában leszel az időd értékével, már azt is tudni fogod, hogy a közösségi média aktivitás megéri-e a belefektetett időt.

Emellett pedig olyan stratégiai döntéseket is hozhatsz, hogy vásárolsz egy közösségi média tervezőt (mint ezt itt link), vagy pedig kiszervezed a munkát egy közösségi média menedzsment ügynökségnek.

2. hiba: Minden közösségi média platformon jelen kell lenned.

Öt különböző közösségi média oldal menedzselése nem csak kimerítő, hanem szinte lehetetlen is jelentős eredményeket elérni, ha a figyelmünk ilyen sok felé irányul.

Vállalkozóként a DNS-ünkbe van kódolva, hogy mindenben lehetőségeket látunk. Ha azt halljuk, hogy egy másik vállalkozó szuper Instagram vagy YouTube oldalakat vezet, akkor rögtön azt gondoljuk, hogy nekünk is jelen kell lennünk a felületen.

Vagy ami a legrosszabb, valami közösségi média szakértő azt mondta neked, hogy jelen kell lenned minden közösségi média platformon.

A megoldás: Csak olyan oldalakon kell közösséget építened, amit az ideális ügyfeleid használnak.

Amikor döntesz, hogy melyik közösségi média felületeken akarsz jelen lenni a vállalkozásoddal, akkor a legfontosabb azt figyelembe venned, hogy az ideális ügyfeleid melyik platformot használják és hol a legelkötelezettebbek.

Ennek érdekében el kell képzelned egy avatart, aki a tökéletes ügyfeled. Tudnod kell a demográfiai adatait, a viselkedését, a problémáit és a céljait, a vágyait. Ez pedig segíteni fog abban, hogy megtaláld a megfelelő közösségi média felületet.

3. hiba: A közösségi média oldalakra csak a vállalkozásodról kell posztolnod

Ez a leggyakoribb hiba, amit látni szoktam, amikor cégek a közösségi médiát használják. Egyre inkább csak magukról, a termékeikről posztolnak, megosztanak minden egyes új terméket, akciót, leárazást, stb. De semmi értékes, hasznos tartalmat. Te ne kövesd el ezt a hibát. Hacsak nem az Apple vagy, a követőidet nem érdekli a legújabb termékfejlesztésed. Vagyis, nem csak az érdekli. A megoldás: A közösségi média interaktív és közösségi – ahogy a nevében is benne van. Kétirányú. A tartalom, amit a közösségi médiában posztolsz, sokkal inkább az ideális ügyfeledről kell hogy szóljon, sem mint a vállalkozásodról orrba-szájba. Olyan tartalmakat ossz meg, ami értékes a követőid számára és aktivitásra csábítja őket. A problémájukra adj megoldást, abban segíts nekik a tartalmaiddal. Ennek az egyik legjobb módja az, ha kérdéseket teszel fel. Gyakran a legegyszerűbb kérdésekre jön a legtöbb komment és megosztás.

4. hiba: Egy nap többször is posztolnod kell

Ez egy szintén borzasztóan gyakori hiba, és talán a legkárosabb is mind közül. Kisvállalkozás vezetőjeként szinte lehetetlen naponta 3-szor vagy 5-ször posztolni a közösségi médiában. Ezt pedig végső soron a vállalkozás szenvedi meg. Sok „szakértő” azt is tanácsolja a gyakori posztoláson túl, hogy minden egyes felületen egyedi dolgokat kell posztolnod. 2-3 platform, napi 2-3 posztja így rögtön 6-9 poszt lesz. Ha nem influencer vagy, akkor ez teljesen felesleges. Nézd meg a saját közösségi média aktivitás elemzésedet és tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:
  • A ROI még mindig pozitív a befektetett idő ellenében?
  • Esetleg szentelhetnél időt más tevékenységnek, ami több követőt/ügyfelet hoz?
  • Fektethetnél marketing eszközökbe vagy szoftverekbe, hogy felszabadítsd a közösségi médiára fordított időd?
A megoldás: Rendszeresen posztolj – azaz a rendszer legyen meg, ne a felesleges posztáradat. A közösségi média stratégiádnak akkor lesz ténylegesen eredménye, ha folyamatosan és rendszeresen posztolsz. Viszont az teljesen mindegy, hogy ez mennyi napi posztnak felel meg. Ne amiatt aggódj, hogy hányszor posztolsz egy nap. Ehelyett inkább alakíts ki egy olyan szokást, amivel elég gyakran tudsz úgy posztolni, hogy azt hosszú távon is tartani tudod. Ez lehet, hogy számodra azt jelenti, hogy hetente csak pár alkalommal posztolsz a közösségi média oldalakra, ami amúgy bőven elég lehet ahhoz, hogy eredményeket érj el vele. (Igen, elég lehet!) Természetesen tudjuk, hogy a rendszeresség fenntartása sokkal nehezebb a valóságban, mint ide leírni, vagy mondani. Ezért segítségként kiadtuk a A pénzcsináló közösségi média tervezőnket, amit itt nézhetsz meg.

5. hiba: A közösségi média remek lehetőség, hogy új ügyfeleket szerezz

Mindegy melyik közösségi média felületről van szó, általában elég ritka az, hogy teljesen új ügyfeleket vonzz be egy organikus közösségi média poszttal. A szomorú valóság az, hogy egy poszt élettartama 18 perc a Twitteren, 30 perc a Facebookon és 19 óra az Instagramon. Megdöbbentő, igaz? (Forrás) A rövid élettartam mellett a felhasználók figyelme is egyre megosztottabb. Ezt azt jelenti, hogy a szerencse nem annak kedvez, hogy új ügyfeleket szerezzünk egy sima közösségi média poszttal. A megoldás: A közösségi média felületek remek lehetőséget biztosítanak, hogy a meglévő ügyfeleinkkel tartsuk a kapcsolatot. Amikor közösségi média tartalmakat csinálsz, figyelj arra, hogy a tartalom elmélyítse a kapcsolatot a meglévő ügyfeleiddel és bizalmat építsen velük. Ha mindig értékes és érdekes tartalmat adsz nekik, akkor újra vásárolni fognak tőled, illetve meg is fogják osztani a vállalkozásod és a termékeidet másokkal.

Összefoglalás:

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a közösségi média marketing hosszú távú befektetés. Ne az legyen a célod, hogy a posztod több ezer lájkot kapjon, mert a lájkból nem él meg a vállalkozásod. Inkább arra figyelj, hogy folyamatosan értékes tartalmat készíts az ügyfeleid számára. Ha a tartalom értékére fókuszálsz, akkor az bizalmat és kapcsolatot fog építeni. A bizalom és a kapcsolat pedig folyamatosan eredményeket fog hoz a vállalkozásod számára. Így volt ez a közösségi média előtt is. 🙂 Ha nincs ötleted, hogy mit posztolj a közösségi média oldalaidra, akkor töltsd le ingyenesen a 100 poszt ötlet anyagunkat.