Aki nem most csöppent bele a közösségi média világába vállalkozóként, már jól tudja, hogy sokkal nehezebb hirdetés nélkül forgalmat generálni és látogatókat szerezni.

Ugyanakkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül a Facebookot, az Instagramot, a Youtubeot, a Twittert és a LinkedInt, ha új érdeklődőket vagy vásárlókat akarunk szerezni. Hiszen ezek a platformok olyan gigantikus forgalmakat képesek generálni, hogy nincs más választásunk, mint használni őket.

Nézze meg a Facebook hasonló webszámait … havonta 19,2 milliárd látogatást kapnak.

De beszéljenek helyettem a tények. Íme a nagy platformok legutóbbi havi forgalmi adatai:

  • Facebook: 19,2 milliárd látogató
  • Instagram: 2,86 milliárd látogató
  • Youtube: 22,7 milliárd látogató
  • Twitter: 3,62 milliárd látogató
  • LinkedIn: 917 millió látogató
  • Pinterest: 722 millió látogató

Független attó tehát, hogy egyre kevesebb organikus – azaz ingyenes – forgalmat generálnak a legnagyobb közösségi oldalak, nem léphetünk le róluk, azzal a kifogással, hogy régebben költséghatékonyabbak voltak – hiszen az a felhasználók és velük együtt a potenciális ügyfelek is ott lógnak rajtuk folyamatosan.

De mi a megoldás? Mit kell tennie egy vállalkozásnak, hogy leküzdve az algoritmusokat, pozitív megtérülést érjen el, még a folyamatosan növekvő hirdetési árak mellett is?

Neil Patel 183 céget vizsgált meg, hogy erre a kérdésre választ kapjon. A vizsgált 183 cégnek évente 5 millió és 1,7 milliárd dollár közötti árbevétele volt és jelentős összegekett hagyott ott a közösségi médiában amellett, hogy komoly eredményeket értek el költséghatékony módszerekkel is.

Nézzük az adatokat…

Kevesebb forgalom érkezik a közösségi médiából, ha nem támogatjuk meg fizetett hirdetésekkel?

A válaszhoz csak nézd meg az alábbi grafikont:

Ez az ábra azt mutatja be, hogyan alakul egy cikknek a megosztási aránya a közösségi médiában

Jól látható, hogy 2015 óta a blogposztok és a cikkek megosztási aránya folyamatosan csökken. Ennek egyik legfőbb oka az, hogy a közösségi platformok tudatosan megvágják az organikus eléréseket. Tehát most már látványosan csökkenhet a látogatók száma, ha nem tolunk bele egy kis hirdetési pénzt a cikkek megosztásához.

De nézzük meg, hogy a digitálisan elköltött hirdetési pénzek hány százaléka landol végül valamelyik nagy közösségi média platformnál:

Évről évre egyre többet költünk hirdetésre a közösségi médiákban

Az ábrából az egyértelmű növekedésből is kitűnik, hogy 2016-ban felgyorsultak a dolgok.

Érdekes tény, hogy az Egyesült Államokban 2017 közepén a hirdetési kereslet magasabb volt, mint a kínálat, ami a CPM és a CPC ráta drasztikus növekedését okozta.

Ez az ábra azt mutatja meg, hogyan alakult az organikus elérések aránya az elmúlt években a közösségi médiában

Az organikus elérések 2017-ben voltak a mélyponton. Azóta a marketingszakemberek kitaláltak egy módszer, amivel javítani tudták az organikus – tehát az ingyenes látogatottságot.

Ez a módszer a chatbot volt!

Ez az ábra azt mutatja meg, hogy az egyes tartalomtípusokkal hány százaékot töltenek a felhasználók a közösségi médiában

Jól látható, hogy nagyon szeretik a felhasználók a képes és szöveges tartalmakat fogyasztani – ami logikus is, hiszen ezek könnyen továbbküldhetőek vagy megoszthatóak másokkal is.

Viszont sem a képek sem a szövegek nem építenek hosszútávú elköteleződést. Erre sokkal jobban használhatók a videók – azon belül is főleg az élő videók.

Melyik taratlomtípussal érhető el nagyobb felhasználói elköteleződés hosszútávon? Az élő videókkal és a sima videókkal

Manapság a közösségi média platformok már versenyre kelnek a TV hálózatokkal, így érthető hogy mindenki törekszik a hosszútávú elköteleződésre.

Ezért fontos videókat gyártani, hiszen ha növeljük az elköteleződő felhasználók számát, akkor nagy valószínűséggel más tartalmainkat is fogyasztani fogják hosszútávon. Ennek az eredményét pedig talán nem szükséges külön ecsetelni. 🙂

Egy másik oka a videó kimagasló teljesítményének nem más, mint az, hogy az adott közösségi média platformon megnézhető. Tehát nem kell elmenni egy másik oldalra magáért a tartalomért a felhasználónak – ami lényegesen egyszerűbb számára.

Ha viszont neked fontos, hogy kirántsd a közösségi médiából a látogatóid és az érdeklődőid, akkor a legegyszerűbb, ha chatbotokat kezdesz el használni.

Ez az ábra megmutatja, hogy melyik tartalomtípusok vezetett az organikus találatok növekedéséhez az elmúlt években

Mint látható, a megkérdezett vállalkozások 41%-a számolt be arról, hogy a chatbotok alkalmazását követően forgalomnövekedést sikerült elérniük.

Tehát tisztán látszik, hogy ha el akarjuk mozdítani a felhasználókat a közösségi oldalakról, akkor ahhoz használnunk kell a Facebook messengert vagy a hozzá hasonló platformokat.

Bár még kevés közösségi platform rendelkezik messneger robotokkal, de ez a trend idővel változni fog a kereslet miatt.

Összegzés

Jogosan feltételezhetjük, hogy a következő években sem fog véget érni az organikus találatok csökkenése és a fizetett hirdetések árának növekedése.

Ezek a feltételezések pedig nem is tűnnek légből kapottnak, ha figyelembe vesszük, hogy a nagy közösségi platformok egyre komolyabb kormányzati nyomásnak vannak kitéve a hamis hírek és az adatvédelmi botrányok miatt.

Viszont ezektől függetlenül is bíznak az emberek a Facebookban, az Instagramban és társaikban. Bíznak abban, amit látnak és amit keresnek az adott oldalakon. Éppen ezért nem érdemes temetni a közösségi webet, sokkal inkább érdemes odafigyelni arra, hogy vállalkozóként hogyan használható fel a leghatékonyabban.

Az adatok forrása Neil Patel egyik cikke volt, ami a kutatások eredményeit elemezte.