A jelenünk a közösségi médiával szorosan összefonódott. Mindenhol ott az Insta, a Facebook, a Youtube és társaik. Mondhatjuk úgy is, hogy a közösségi média platformok megkerülhetetlenek lettek a mindennapjainkban. Éppen emiatt napjainkban a vállalkozásoknak is egyre nehezebb olyan tartalmakat készíteniük, amikre tényleg reagálnak is a követők, a rajongók. Egyszerűen túl sok információ és tartalom van.

Nagyon sok múlik persze azon, hogy mennyire jól kidolgozott közösségi média stratgéiát követsz a cégeddel. Erre főleg akkor van szükség, ha B2C értékesítesz.

Ez a cikk azoknak szól, akik szeretnének javítani a közösségi média jelenlétükön. Azoknak, akik magasabb szintre akarják emelni a közösségi tereken a vállalkozásuk hírét és mindennapi jelenkétét. A következő 9 módszer segítségével gyorsan növelheted a követőid számát, és ezáltal fejlesztheted a vállalkozásodat is.

1. Légy emberi

A közösségi média igazából az emberi kapcsolatokról szól. Az emberek a közösségi média oldalakra mennek, ha magányosak, vagy ha unatkoznak, hogy bátorítást, inspirációt találjanak, vagy csak egy jót nevessenek. Pontosan ezért van szükséged olyan közösségi média stratégiára, ami inkább emberi, nem pedig üzleti.

És igen, ez egy B2B vállalkozás esetében is fontos. Hiszen a cégeket is emberek irányítják. Az emberi alatt pedig azt értem, hogy légy valódi. Legyen a tartalmad személyes. Kezeld az embereket – nos, emberekként – nem pedig a következő kampányod célpiacaként.

Nézzük például a Red Bullt. Nem az energiaitalaikról posztolnak, hanem inkább történeteket mesélnek az általuk szponzorált sportolókról. Ezáltal tökéletesen átjön az üzenetük is: a Red Bull segít olyan dolgokat elérni, amikről mások csak álmodnak. Nézd meg bármelyik tartalmukat, azt fogod látni, ahogyan valódi emberek kalandokat és élményeket élnek át, legyőzve a kihívásokat. Most őszintén…te is akarsz egy Red Bullt inni a hatására, igaz?

A Red Bull YouTube oldala motivál, inspirál és szórakoztat, mert megmutatja, hogy valódi emberek mit csinálnak.

Tipp: Hogy könnyen megtaláld az emberi hangot a közösségi médiában, töltsd le a “100 közösségi média poszt ötlet” című ingyenes tippgyűjteményünket ide kattintva, ahol 10x több hasonló ötletet találsz, mint ami ebben a cikkben van. 🙂

2. Nem kell tökéletesnek látszanod

A DigitalMarketer alapítója, Ryan Deiss nemrég ezt posztolta a LinkedIn oldalára: „Ne tagadd meg a kudarcaidat, hanem add át magad nekik és tanulj belőlük.” A legtöbb embert nem érdekli, ha hibázol. Viszont az érdekli őket, hogy hogyan reagálsz ezekre a hibákra. Te mit szoktál csinálni ilyenkor? Úgy teszel, mintha semmi sem történt volna, vagy őszintén bevallod és beszélsz róla?

Ismét egy jó példa: A KFC úgy döntött, hogy őszintén felvállalja a hibáját. 2018 elején az egyik szállítójuknál gond akad, ami miatt több száz nagy-britanniai üzletük csirke nélkül maradt. Nem tudtak mit tenni, néhány étteremnek pár napra be kellett zárnia. Elég kellemetlen, ugye?

Az ügyfelek értetlenkedve álltak a dolog előtt, a versenytársak pedig csak nevettek. Sokan ugrottak is a lehetőségre, hogy megnyerjék maguknak a KFC elégedetlen vásárlóit. A KFC azonban válaszul egy teljes oldalas reklámot hozott ki, amin a lógójuk betűinek átrendezésével kértek bocsánatot mindenkitől – és írták le valószínűleg mindenki érzéseit a dologgal kapcsolatban.

Kép forrása: adweek.com

A cég ezzel bebizonyította, hogy van humorérzékük, és azt is hogy felelősséget vállalnak minden cselekedetükért – a hibáikért is.

Tipp: Te is fogsz hibázni. Sokat. Néha kudarcot fogsz vallani. Amikor pedig ez bekövetkezik, akkor a közösségi média marketingednek a legjobbat azzal teszel, ha felvállalod: Elb*sztad. Hibáztál. Sajnálod. Utána persze szedd össze magad és menj tovább. A követőid értékelni fogják az őszinteséget egy olyan világban, ahol mindenki csak a töléletes oldalát mutatja meg az Instán.

3. Ossz meg „jobb” tartalmakat

A sikeres közösségi média marketinget folytató cégek nem csak tökéletesen időzítik a posztokat és az  információkat. Hanem olyan profi minőségű tartalmakat csinálnak, amelyeket kifejezetten a közösségi média követőtáboruk növelésére készítenek. Az ilyen tartalmak érzelmileg jobban töltöttek, ezért ritkábban görgetnek túl rajta.

Itt a legfontosabb az, hogy megértsd, mi a „jobb”. A „jobb” tartalom mindig specifikusan arra a felületre készül, ahová posztolod. Mind a formátum – akár írás, grafika vagy videó – mind a minőség fontosabb, mint a mennyiség. Személyes és egyedi.

Nézzük meg pédlának a White House Black Marketet. A Facebook oldaluk annyira egyszerű, letisztult és stílusos, mint a butik maga.

Ahelyett, hogy csak egy képet posztolnának a szezon ruhájáról, egy egész montázst kapunk róla, így több szemszögből is láthatjuk. Emellett pedig külön figyelmet szentel az oldal az aktuális divat eseményeknek és híreknek is. A lényeg, hogy minden posztnak legyen célja – ne csak úgy ki legyen rakva. Szórakoztasd a közösséged miközben információt is adsz.

Tipp: A jó tartalom mindig megmutatja a márkát is. A legmagasabb minőségű képeket és a legjobb kiírásokat használd. Csinálj olyan kampányokat, ahol több poszt is ugyanazt a témát követi, ugyanazt a célt szolgálja. Az ingyenesen letölthető “100 közösségi média poszt ötlet” gyűjteményben találhatsz 8-9 olyan témát is, amik különböző megközelítésből, ugyanazt a témát mutatják be. Egy kis segítségnek jó lehet. 🙂 Klikk ide és töltsd le most!

4. Készíts élő videókat

A közösségi médiának az azonnalisága az egyik legjobb tulajdonsága is. Ha valamit meg akarsz osztani a világgal, a követőiddel, akkor azt azonnal meg is oszthatod egy élő videó segítségével. Ha pedig jól csinálod, akkor ennek nagy hatása lesz a vállalkozásodra. Új követőket, új érdeklődőket szerethetsz az élő videókkal, valamint a meglévő követőiddel is erősítheted a kapcsolatod.

Rachel Hollis tökéletes példa erre. Mestere annak, hogy a közösségi médiát és a közösségét arra használja, hogy új követőket és vásárlókat vonzzon be. Hollis sok élő videót posztol az Instagram és a Facebook oldalára is. Ezek általában rövid és kötetlen videók, amikben hasznos és értékes tanácsokat, tartalmakat oszt meg a követőivel.

Tipp: Az élő videókra gondolj úgy, mint csatorna a csatornában. Készíts egy showt valamilyen specifikus értékajánlattal. Lehetnek ezek például 3 perces videók, amik megoldják a közönséged legnagyobb problémáit. A legfontosabb itt az, hogy kizárólag értékes dolgot ossz meg mindig.

5. Csinálj olyat, amiről érdemes beszélni

A virális tartalom lehet jó vagy rossz. A United Airlines sok ügyfelet vesztett el, amikor napvilágra került a „United Breaks Guitars” videó. Azonban ha ügyes és kreatív vagy, akkor úgy is lehetsz szóbeszéd tárgya, hogy az jót tegyen a hírnevednek – és igen, végső soron az eladásaidnak is, hiszen ezért vállalkozunk.

A Dove Real Beauty kampánya remek példa egy érzelmileg
töltött közösségi média kampányra, ami rávette az embereket, hogy elkezdjenek beszélni a más fajta szépségideálokról és a „test szégyen” jelenségről.

Kép forrása: medium.com

Te is kitalálhatsz valami különleges, bolondos dolgot, amiről beszélni fognak az emberek. A KFC például készített egy Sanders Ezredes macska mászókát, és 4 órán keresztül közvetítettek élő videót, ahogyan macskák játszanak rajta.

Kép forrása: adweek.com

A legfontosabb, hogy megértsd a közönséged. Lehet a célod nevetés vagy sírás, de akár mindkettő  is – a lényeg, hogy releváns maradj.

Tipp: Gondolj arra, hogy mi az emberek első számú elvárása a vállalkozásoddal kapcsolatban. Amint erre ráérzel, találj ki egy üzenetet vagy eseményt, amivel felkeltheted az emberek figyelmét. Ez mindenképpen legyen érdekes, izgalmas, amit az emberek megosztanak, amiről beszélgetnek egymással akkor is, amikor nem te mondod ezt nekik.

És ne feledd, egy virális kampány ugyanannyi ellenzőt is fog hozni, mint amennyi támogatót. Ez azonban teljesen rendben van. Nem fog mindenkinek tetszeni, amit csinálsz, de nem is kell. Az igazi követőid úgyis megtalálnak.

6. Csinálj nyereményjátékot

A nyereményjáték mindig remek módja, hogy felkeltsd az emberek figyelmét. A lényeg itt is, hogy értsd a közönséged. Értsd, hogy mire van szükségük, hogy mire vágynak, hogy mit akarnak.

A nyeremény lehet bármi gyakorlatilag, ami releváns: könyv, utazás, valamilyen eseményre egy jegy, termékcsomag, ingyen szolgáltatás, kupon, ajándékkártya… bármi gyakorlatilag, amiről tudod, hogy tetszene a követőidnek.

A nyereményjátékért cserébe megkérheted a követőidet, hogy iratkozzanak fel az email listádra, osszanak meg egy hashtaget vagy képet, kommenteljenek a poszt alá vagy küldjenek emailt. Azt válaszd, ami által a leginkább el tudod érni a célod és a legjobban növelni tudod a közösségi média jelenléted. Itt is legyen specifikus üzleti célod, amit elérhetsz a nyereményjátékkal. Ne csak azért csináld, hogy “legyen”, mert úgy csak pénzkidobás a vállalkozásod számára.

Tipp: Találd ki pontosan, hogy mi a célod a nyereményjátékkal, és hogy mi legyen a nyeremény. Használhatsz alkalmazást is, mint a KingSumo, ami segít a kampányban. Jutalmazd meg azokat, akik megosztják a nyereményjátékot, hogy motiválttá tegyél minél több követődet rá, hogy részt vegyen benne.

7. Ajánlj fel ingyenes egyéni konzultációt

Egy ingyenes konzultáció bár lehet nyereményjáték, de egyedi annyira, hogy saját pontot szenteljünk neki. A nyereményjáték jól működhet érdeklődő szerző kampánynak azáltal, hogy új emberek figyelmét irányítja rád. Az ingyenes konzultáció ezzel szemben viszont abban segít, hogy a már érdeklődő embereket konvertáld vásárlókká.

Ajánlj fel egy auditot vagy beszélgetést a követőid legnagyobb problémáival kapcsoaltban. Ha van egy csapatod, akkor nem is kell határt szabnod a jelentkezők számának. Ha nincs, akkor limitálhatod mondjuk az első 20 jelentkezőre. Ezután kérd meg az embereket, hogy tegyenek is valamit az ingyenes auditért, konzultációért. Például osszanak meg egy posztot a közösségi média oldalukon, ahol betaggelik a vállalkozásod.

Az emberek nagyra értékelik egy szakértő tanácsát és idejét. Tehát ha időt szentelsz ilyen formában a követőidre, akkor hamar növelheted vásárlóid számát.

Tipp: Mindig kérd meg a tanácsadások résztvevőit, hogy véleményezzék (és ha tetszett nekik, akkor köszönjék meg) a tanácsokat a saját oldalukon, valamint osszák meg a saját követőikkel is, hogy mit tanultak tőled.

8. Csinálj kérdezz-feleleket

Ha már van egy elkötelezett követőtáborod, akkor érdemes rendszeresen kérdezz-feleleket tartanod. Például kijelölhetsz minden héten pár órát, amikor az emberek megírhatják neked a kérdéseiket, te pedig válaszolsz rájuk. Az Instagram Storynak külön funkciója is van erre.

A kérdezz-felelek mindenképpen jót tesz a közösségi média oldalad aktivitásának. Előnye még. hogy az emberek megismerhetik általa a tudásodat is, ami hosszútávú bizalmat építhet.

Tipp: Mindig legyél felkészült saját anyaggal, kérdésekkel is. Így ha esetleg nem nagy az aktivitás a kérdezz-felelek során, akkor sem maradsz tartalom nélkül.

9. Kérd ki a követőid véleményét

Nem kell mindig kérdésekre válaszolnod, hogy erős közösséget építs. Lehetsz Te is az, aki kérdéseket tesz fel. Ezt senki nem csinálja jobban, mint a szövegíró Bob Bly. Minden nap megoszt valamit, amit látott, olvasott vagy gondolt. Mellette megossza a saját gondolatait is, de ami a legfontosabb, hogy mindig megkérdezi a követői véleményét is az adott dolgoról.

Ennek a hozzáállásnak köszönhetően Bob oldala egy napi szintű hírlevéllé vált. Itt egy példa:

 

Kép forrása: Robert Bly Facebook page

Tipp: Biztosan te is sokat böngészed az internetet, olvasol emaileket és keresel érdekes dolgokat. Mindig tartsd észben, hogy úgy nézd ezeket a dolgokat, hogy megoszthasd a követőiddel is és megkérdezd a véleményüket ezekkel a dolgokkal kapcsolatban.

A közösségi média aktivitás olyan dolog, ami mindig valahol a tudatodban kell hogy legyen. A közösségi média egy 0-24 órás platform. A folyamatos jelenlét és a folyamatos kommunikáció növeli a követői táborod és bizalmat épít a meglévő követőkkel is. Ezért fordíts kellő figyelmet a közösségi média stratégiára. A  közösségi média stratégiád kialakításához elkészítettük neked a “100 közösségi média poszt ötlet” ingyenes tippgyűjteményt, amiből rengeteg ötletet meríthetsz. Klikk ide és töltsd le most!

Ezt a cikket a DigitalMarketer blogposztja inspirálta.