Hogyan épített fel egy 24 éves lány egy 40 millió dolláros céget?

Tara Bosch egész életében imádta az édességet – írja a CNBC Make It oldala. A kanadai Vancouverben nőtt fel, és naponta evett Starburst és Skittles márkájú cukorkákat, amelyeket a helyi boltban vásárolt. A tinédzser évei alatt pedig a McDonald’s-ban és a Domino’s-ban dolgozott. Ezek nem kedveztek az egészségének.

Amint azonban Tara elérte a 20-as éveit, egészségtudatosabbá vált. Rájött, hogy a túl sok cukor és édesség káros az egészségére, és ezért igyekezett kevesebb cukros ételt enni. Emiatt azonban méginkább vágyott az édességre, különösen a kedvencére, a gumicukor kukacra.

Tara így fogalmazott a CNBC Make It oldalnak:

„Ördögi kör volt ez. Édességeket ettem, ami után szarul éreztem magam, aztán újra megtiltottam magamnak, hogy egyek.”

Tarának elege lett ebből az ördögi körből. Emellett pedig nagymamája példája is a szeme előtt lebegett, aki rengeteg édességet evett és emiatt számos egészségügyi problémája is volt. Ekkor határozta el, hogy létrehoz egy gumicukrot mindenféle mesterséges hozzávaló és hozzáadott cukor nélkül.

Emiatt otthagyta az iskolát is, és az álmát követte. Ma, négy évvel a cég alapítása után Tara SmartSweets nevű cége már öt különböző féle gumicukor terméket forgalmaz, és az évben 50 millió kanadai dollár bevételre számítanak. Tara vezeti az üzletet és 39 alkalmazottját, akik Kanadában és az Egyesült Államokban is élnek.

Egy kevés Amazon és egy csomó Google

Tara számára az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy a hagyományos gumicukor 99%-a cukor. Tehát, teljesen új terméket kellett létrehoznia a nulláról, hiszen a hagyományos gumicukor nem szolgálhatott alapjául.

Tara 2015 júniusában kezdte kipróbálni az új gumicukor receptjeit a saját lakásában egy Amazonról vásárolt 90 dolláros gumicukor öntőforma segítségével. A nyári szünetét végig azzal töltötte, hogy a neten gumicukor recepteket, valamint alternatív hozzávalókat keresgélt. Egyes napokon napi 16 órát töltött a laptopja előtt és kutatta a világhálót.

Tara végül felfedezte a stevia édesítőt, amit a Splenda márkájú termékben is használnak. A stevia sokkal édesebb, mint a cukor, azonban nincsen benne kalória. Egy evőkanál cukorban kb 50 kalória van, és kb 15 darab gumicukorban 19 gramm cukor. Emellett a Stevia nem is emeli meg a vércukorszintet az FDA szerint.

A gumicukor elkészítéséhez tehát a lány stevia kivonatot, valamint tápiókát használt, egy olyan keményítőt, ami segít elérni azt a tipikus gumicukor állagot. Emellett pedig különböző hozzávalókat a színezéshez és ízesítéshez.

3 hónap és kb 200 recept próbálkozás után, Tarának végre volt egy adag gumicukorja, amely állagában, ízében és textúrájában ugyanolyan, mint a hagyományos gumicukor. Még őt magát is meglepte, hogy mennyire finom és mennyire hasonlít a cukormentes verzió a hagyományosra.

Tara meg is mutatta egy start-upokkal foglalkozó cégnek a terméket, és rendkívül pozitív visszajelzéseket kapott. Egyesek még azt is mondták, hogy szerintük finomabb az ő verziója, mint az eredeti gumicukor. A lány ekkor érezte azt, hogy mindent bele kell adnia ebbe a bizniszbe. Ezért a következő iskolaévet már kezdte le az egyetemen, és elindította a cégét, amit akkor még Stevi-Sweets-nek nevezett el. Az édesanyja és a nagymama támogatásával Tara egy olcsóbb lakásba költözött és teljesen az új cégnek és a gumicukroknak szentelte magát.

Tarának 11.400 kanadai dollárja volt, amelyet az évek alatt gyűjtött össze. Az első széria gumicukor legyártásához azonban 79.800 kanadai dollárra volt szüksége. Ekkora hitelt azonban nem kapott 21 évesen a bankoktól, azonban szerencsére egy startup inkubátor, a HootSuite a segítségére sietett és összeszedték a pénzt. Emellett a cég abban is segített neki, hogy megtalálja a megfelelő gyártókat.

Megtalálni az első forgalmazókat szintén kihívást jelentett, és türelem és kitartás kellett hozzá. Tara elsőként a helyi Choices Market üzletet célozta meg. Több telefonhívás és email után végül sikerült lefixálnia egy megbeszélést az üzlet vezetőjével.

„Úgy éreztem azonnal elhányom magam, amikor sétáltam be az irodába. Annyira ideges voltam.”- emlékszik vissza a lány.

Az idegesség ellenére azonban Tara megragadta a lehetőséget, és rávette az üzlet vezetőjét, hogy forgalmazzák az akkor még egyedüli „Fruity Gummy Bears” nevű termékét az üzletlánc három boltjában is.

Ezután a terméke hamar magára vonta a figyelmet, és az egészségtudatos vásárlók kedvencévé vált. Hamarosan a Bed Bath & Beyond és a Popeye’s Supplements is forgalmazni kezdte. Ezután pedig a kanadai Whole Foods is betette a kínálatába az ország 700 pontján található üzleteibe. Ekkor mindössze fél éve ment a biznisz.

2015 decemberében Tara megváltoztatta a cég nevét SmartSweets-re, és kihozta a második termékét is „Sour gummy bears” néven. A SmartSweets az első évében 2 millió kanadai dollárt termelt.

2018 márciusában már az Egyesült Államokbeli Whole Foods is felfedezte a terméket, és már az államok 450 pontján is forgalmazni kezdték a gumicukrokat. Ezután pedig 3 új ízt is a piacra dobtak „Sweet Fish”, „Sour Blast Buddies” és „Peach Rings” néven.

A tavalyi évben a cég 11.69 millió kanadai dollárt termelt, idén Tara szerint megtriplázzák a bevételt. Majdnem 40 millió kanadai dollárra számítanak.

Tara minden erejével azon van, hogy bővítse a cégét. Ennek érdekében felvett két nagy nevű veteránt is, hogy segítsék benne. Cindy Bokitch a Starbucks és a Lululemon vezetője is volt, most a SmartSweets COO-ja. Michael Parisi pedig a BarkThins és a PopChips cég marketing vezetője volt, most Tara cégének a sales és marketing alelnöke.

A termék rendkívül nagy sikernek örvend, azonban sok fogyasztó panaszkodik a magas ár miatt. Éppen ezért azon vannak, hogy ahogyan lehet csökkentsék az árat, és ezáltal még tovább növekedjenek.

Egy alapító mindennapjai

Tara elkötelezetten építi a cégét, gyakran napi 16 órát dolgozik és nagyon ritkán pihen a hétvégén vagy éppen nyáron. Még csak a húszas évei elején jár, de rendkívül tudatosan építi az életét. Nincs sok ideje a családjára és a barátaira, egy párkapcsolatra pedig végképp nem. A lány azonban nem tekint ezekre áldozatként vagy lemondásként, inkább tudatos döntésként kezeli.

A cég korai sikere miatt Tara hisz abban, hogy az életben bármi lehetséges. Az ő inspiráló története alapján pedig mi sem tehetünk mást, mint hiszünk benne!

Legális dopping a bizniszednek

A tökéletes hozzávaló, ami segít megalkotni egy fenomenális marketing gépezetet. Mi vár rád a Bajnokok Reggelije hírlevélben? Könnyen alkalmazható marketing ötletek, aktuális hírek az online marketing világából, napindító motivációk és még sok-sok különlegesség… 🚀

Megosztás
Email
LinkedIn
Pinterest