Ahogy a gazdaság, a generációk és a fogyasztók is folyamatosan változnak, úgy változnak egy Z generációs vállalkozás válaszai is a körülményekre.
A Business of Fashion szerint a Z generációs vállalkozók leginkább abban különböznek a korábbi generációtól, hogy jól ráéreznek a „niche” piacokra, azaz a specifikus piaci résekre. Egy kifejezetten réspiacnak szóló termék vagy szolgáltatás általában kevesebb tőkét igényel. És bár a piaci plafon így könnyebben elérhető, igazából pont emiatt fenntarthatóbb is.
Úgy gondolom, hogy erről a szemléletről érdemes tanulni azoknak is, akik már öreg motorosok a vállalkozások világában. Éppen ezért, ebben a cikkben egy kicsit nagyító alá tesszük a Chamberlain Coffee elindulását, valamint a felemelkedésének legfontosabb lépéseit.
Youtuberből kávémogul
A Chamberlain Coffee tulajdonosa egy népszerű Youtuber, a 22 éves Emma Chamberlain. A 2020-ban alapított cég hamar a fiatal kávéfogyasztók kedvencévé vált az Egyesült Államokban. A webshop kifejezetten a Z generációs kávéfogyasztói igényeket elégíti ki. Termékeik között megtalálható a hidegen főzött kávé, matcha, chia és az instant kávé is De egész komoly merchandise palettájuk is van, bögrékkel, tejhabosítókkal és mindennel, ami a cold brew-hoz szükséges.
Mit tanulhatunk egy Z generációs vállalkozás sikeréből?
Első blikkre rá lehetne vágni, hogy egy olyan Youtube tartalomkészítőnek, akinek több millió követője van, könnyű beindítani egy saját vállalkozást. De ez egyáltalán nem igaz. Sőt, ha nagyon gyorsan nagyon sok embert tudsz elérni, akkor nagyon hamar el is tudsz bukni. Pontosan emiatt rengeteg sikeres tartalomkészítőnek beletörött már a bicskája hasonló bizniszekbe.
Emma Chamberlain Youtuberként a mindennapjairól kezdett el videózni néhány éve. Mivel szerette a hidegen főzött kávét, ezért ez is gyakran megjelent a videókban. Ennek köszönhetően a követői számára hiteles volt, amikor bevezette saját márkás kávéját. Bár ez innen nézve egyértelmű lépésnek tűnhet, de előre tekintve éppen ez az a lépés, amin a leginkább el lehet hasalni influenszerként.
Emma Chamberlain hidegen főzött kávé iránti szeretete összhangban van a Z generáció kávéfogyasztási szokásaival is. A Z generáció ugyanis előszeretettel fogyaszt cold brew vagy matcha kávét, mint az idősebb generációk. A hitelesség mellett tehát megvolt a piaci igény is.
A növekedés első lépése: Együttműködések
A Chamberlain Coffee már a kezdetektől törekedett különböző együttműködésekre. Ez nem is csoda, hiszen Emma Chamberlain a Youtube világából jött, ahol a partneri együttműködéseknek nagy szerepe van egy csatorna növekedésében.
A Youtube csatornaépítésről egyébként van egy 23 videóból álló online kurzusunk, amit azonnal elérhetsz, ha csatlakozol az Alapítókhoz.
Csináltak már közös matcha limonádét a Swoon üdítőgyártó céggel, amit imádtak a Chamberlain Coffee fogyasztói. De készítettek kávé mellé fogyasztható fánkokat is a Deux céggel közösen. Sőt, még a szépségiparban is találtak közös metszetet az IGK nevű céggel. Velük száraz matcha sampont dobtak piacra.
A növekedés második lépése: Felhasználói igények elmélyítése, majd bekerülni a kiskereskedelemi láncokba
15-20 évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy aránylag „kisebb” költségvetéssel sok vásárlót szerezzünk az újonnan elinduló webshopunknak. Ha a Chamberlain Coffee a 90-es években vagy a 2000-es évek elején jött volna létre, akkor megkerülhetetlen lett volna azonnal bekerülni a legnagyobb áruházláncok polcaira. Ez Z generációs vállalkozás viszont ma már elindulhat kiskereskedelmi segítség nélkül is.
De ma már lehet ennél tudatosabban is bizniszt építeni, valamint piacot szerezni. Ennek is iskolapéldája Emma Chamberlain vállalkozása.
Az indulás után jó ideig csak a chamberlaincoffee.com webshopban voltak elérhetők a termékek. Így fejlődött és növekedett organikusan. A folyamatos kapcsolat a végfelhasználókkal pedig hasznosnak bizonyultak, hiszen így pontos képet kaptak arról, mire is van szükségük az embereknek.
Az Egyesült Államokban található nagyobb üzletláncokba csak ezután akartak bekerülni. A Chamberlain Coffee termékei ma viszont már elérhetőek a Walmartban, a Targetben és a Sprouts üzleteiben is. Ez a lépés természetesen megtöbbszörözte a vásárlók számát és a bevételt is.
Egy Z generációs vállalkozás átírja a szabályokat az online marketing segítségével és az üzleti modellek újraértelmezésével
Az Emma Chamberlain által vezetett Chamberlain Coffee példája jól mutatja, hogyan változnak a régi üzleti modellek, a Z generáció és az online marketing hatására. De azt is tökéletesen megmutatja, hogy egy vállalkozás növekedésében kulcsfontosságú a hitelesség, az ügyfélkapcsolatok és az együttműködések.
Forrás: HubSpot