A Ben & Jerry’s alapítóinak fogalmuk sem volt, hogyan kell fagyit készíteni

A Ben & Jerry’s prémium minőségű fagyikat azt hiszem senkinek nem kell külön bemutatni. A cég jelenleg több mint 550 saját üzlettel rendelkezik szerte a világon, de amikor Ben Cohen és Jerry Greenfield 1979-ben megalapították a céget, gyakorlatilag nulla tapasztalattal ugrottak fejest a vállalkozások világába.

Sem Cohen, sem pedig Greenfield nem jártak korábban üzleti iskolába és soha nem volt még előtte vállalkozásuk. Az 1970-es évek végén Greenfield orvos akart lenni. De amikor nem került be az orvosi egyetemre, gyerekkori barátjával, Cohennal úgy döntöttek – aki ekkoriban fazekasként dolgozott -, hogy saját vállalkozást alapítanak.

1986: Jerry Greenfield és Ben Cohen Burlingtonban (Toby Talbot/AP)

A fagylaltkészítés alapjait egy 5 dolláros levelező tanfolyamon tanulták meg a Penn State-en.

„Küldtek egy tankönyvet postán, ami tele volt példákkal és tesztekkel. Így nagyon jól jártunk vele, hiszen gyakorlatilag minden benne volt, amire nekünk szükségünk volt akkor.” – fogalmazott az esetről egyszer Greenfield.

Ahhoz pedig, hogy képben legyenek egy vállalkozás irányításával, Cohen és Greenfield elolvasta a „Small Business Administration” könyvsorozatot, amiket postán rendeltek meg, darabonként 20 centért.

„Gyakorlatilag ez volt a teljes üzleti felkészülésünk az induláskor. Az egyik könyv arról szólt, hogy hogyan kell kiszámítani a bekerülési költséget, a másik könyv pedig arról, hogyan kell kezelni a számlákat.” – nyilatkozta Greenfield a Washington Post-nak.

És miért pont a fagyi bizniszt választották? A költségek miatt. Amikor kitalálták, hogy saját vállalkozást alapítanak, először snack-ekre és bagel-ekre gondoltak. De amikor kiszámolták, hogy az ezekhez szükséges berendezések üzemeltetése és beszerzése mennyibe kerül, akkor rájöttek, hogy ehhez nagyon sok pénzre lenne szükségük. Így jutottak el végül a fagyi ötletéhez, ami megfelelt az induló költségvetési feltételeknek is.

Összesen 12.000 dollárból indítottál el az első üzletet. Ebből 4.000 dollár banki hitel volt, 2.000 dollárt Cohen apja állt és a maradék 6.000 dollárt pedig ketten dobták össze. Az első üzletet 1978-ban nyitották a vermonti Burlingtonban egy szakadt benzinkút mellett.

Ben & Jerry’s üzlet napjainkban (benjerry.com)

Cohen és Greenfield egyáltalán nem számítottak rá, hogy ilyen sikeresek lesznek.

„Úgy gondoltuk, hogy elég kevés sanszunk van rá, hogy túléljük az első üzleti évet. Ezért kitaláltuk, ha működik még a vállalkozás az első év végén, akkor az évforduló alkalmából mindenkinek ingyen jégkrémeket fogunk osztogatni.” nyilatkozta 2003-ban Cohen a Boston Phoenix-nek.

Az eredeti gondolatuk az volt, hogy néhány évig csinálják a fagyis vállalkozást, majd eladják és az így megszerzett pénzen teherautókat és utánfutókat vásárolnak, hogy sofőrök lehessenek.

Az élet a sofőrös terv számításait azonban keresztülhúzta, mivel a Ben & Jerry népszerűsége növekedni kezdett, miután még 1979-ben ráálltak a nagykereskedelmi kiszállítása. A vállalat 1987-re már 30 millió dollárt ért és 35 országra kiterjedt értékesítési hálózatuk volt. Mivel a Ben & Jerry komoly versenytársa lett a luxus fagylalt piacon több nagy vállalatnak is, ezért ez egy sor jogi csatát indított ellene a Häagen-Dazs és annak anyavállalata a Pillsbury az 1980-as évek végén.

2000-ben Cohen és Greenfield 326 millió dollárért eladta a vállalkozást az Unilevernek. Ha belegondulunk, ez nem is olyan rossz deal, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze 5 dollárért szerezték meg a fagyi készítésének a tudását és 12.000 dollárnyi befektetéssel vágtak bele az üzletbe.

Legális dopping a bizniszednek

A tökéletes hozzávaló, ami segít megalkotni egy fenomenális marketing gépezetet. Mi vár rád a Bajnokok Reggelije hírlevélben? Könnyen alkalmazható marketing ötletek, aktuális hírek az online marketing világából, napindító motivációk és még sok-sok különlegesség… 🚀

Megosztás
Email
LinkedIn
Pinterest