A mai zajos, gyors, digitális világunkban a közösségi média az, ami már mindenhol jelen van, a vállalkozások életében is.
Ez egy elég jó dolog, hiszen manapság a vállalkozások egyre nehezebben tudnak olyan követőtábort építeni, akik tényleg reagálnak a tartalmaikra és az ajánlataikra, akikkel rendszeresen tudnak kommunikálni.
Gondolj csak bele, több százezer új vállalkozás indul minden hónapban és szinte mindegyik próbál népszerűségre szert tenni a világhálón. És még ha csak egy részük tartozik a te iparágadhoz, akkor is egyre jelentősebben nő a versenytársaid száma.
Ez pedig azért fontos, mert a sikeres közösségi média stratégia nagyon is számít a vállalkozásod sikere érdekében.
Ha erős az online közösségi média jelenléted, akkor sok lelkes követőre számíthatsz, akik készen állnak rá, hogy klikkeljenek, lájkoljanak és megosszanak, amikor posztolsz.
Tehát az organikus közösségi média stratégiádnak fontos része az, hogy ápold a kapcsolatod a követőiddel. Hiszen ha senki nem ismer, akkor senki nem fog vásárolni tőled.
És hogyan tudod ezt a legjobban csinálni? A következő 9 módszerrel gyorsan növelheted a közösségi média követőid számát, és ezáltal fejlesztheted a vállalkozásodat is.
1. Légy emberi
És most nem csak arra gondolok, hogy menj át azokon a bizonyos „Nem vagyok robot” teszteken.
A közösségi média igazából az emberi kapcsolatokról szól.
Az emberek a közösségi média oldalakra mennek, ha magányosak, vagy ha unatkoznak, hogy bátorítást, inspirációt találjanak, vagy csak egy jót nevessenek. Pontosan ezért van szükséged olyan közösségi média stratégiára, ami inkább emberi, nem pedig üzleti.
És igen, ez egy B2B vállalkozás esetében is fontos. Hiszen a cégeket is emberek irányítják.
Az emberi alatt pedig azt értem, hogy légy valódi. Legyen a tartalmad személyes. Kezeld az embereket – nos, emberekként – nem pedig a következő kampányod célpiacaként.
Nézzük például a Red Bullt. Nem az energiaitalaikról posztolnak, hanem inkább történeteket mesélnek az általuk szponzorált sportolókról, és ezáltal tökéletesen átjön az üzenetük is: a Red Bull segít olyan dolgokat elérni, amikről mások csak álmodnak.
Nézd meg bármelyik tartalmukat, azt fogod látni, ahogyan valódi emberek kalandokat és élményeket élnek át, legyőzve a kihívásokat. Most őszintén…te is akarsz egy Red Bullt inni a hatására, igaz?
A Red Bull YouTube oldala azáltal motivál, inspirál és szórakoztat, hogy megmutatja, hogy valódi emberek mit csinálnak.
Tipp: Legyél kreatív, hogyan promózd az embereket a közösségi média oldalakon. A vállalkozásodhoz tartozó embereket, és a termékeidet használó embereket is.
2. Nem kell tökéletesnek látszanod
A DigitalMarketer alapítója, Ryan Deiss nemrég ezt posztolta a LinkedIn oldalára: „Ne tagadd meg a kudarcaidat, hanem add át magad nekik és tanulj belőlük.”
A legtöbb embert nem érdekli, ha hibázol. Azonban az érdekli őket, hogy hogyan reagálsz ezekre a hibákra. Te mit szoktál csinálni ilyenkor? Úgy teszel, mintha semmi sem történt volna, vagy őszintén bevallod és beszélsz róla?
A KFC úgy döntött, hogy őszintén felvállalja a hibáját. 2018 elején az egyik szállítójuk nem ment be dolgozni, és több száz nagy-britanniai üzletük csirke nélkül maradt. Nem tudtak tenni semmit, ezeknek az éttermeknek pár napra be kellett zárniuk.
Elég kellemetlen, ugye?
Az ügyfelek értetlenkedve álltak a dolog előtt, a versenytársak nevettek. Sokan ugrottak is a lehetőségre, hogy megnyerjék maguknak a KFC elégedetlen vásárlóit.
A KFC azonban válaszul egy teljes oldalas reklámot hozott ki, amin a lógójuk betűinek átrendezésével kértek bocsánatot mindenkitől – és írták le valószínűleg mindenki érzéseit a dologgal kapcsolatban.
A cég bebizonyította, hogy humorérzékük is van, valamint azt is, hogy felelősséget vállalnak minden cselekedetükért, bármekkora hiba legyen is.
Tipp: Te is fogsz hibázni. Sokat. Nagy kudarcokat fogsz vallani. Amikor pedig ez bekövetkezik, akkor a közösségi média marketingednek a legjobbat azzal teszed, ha felvállalod: Elb*sztad. Hibáztál. Sajnálod. Ezután pedig szedd össze magad és menj tovább, a követőid pedig értékelni fogják az őszinteségedet.
3. Ossz meg „jobb” tartalmakat
A sikeres közösségi média marketinget folytató cégek nem csak tökéletesen időzítik a posztokat és információkat osztanak meg. Hanem olyan profi minőségű tartalmakat adnak át, amelyeket kifejezetten a közösségi média követőtáboruk növelésére készítenek.
A „jobb” tartalom mindig arra a specifikus platformra készül, ahová posztolod.
Az ilyen tartalom mindig vicces és egyben érzelmileg töltött. Az emberek többet akarnak miatta, és nem csak továbbgörgetnek rajta. Legyél izgalmasabb, mint az unalmas politikai hírek, amiket mindenki megoszt, hogy felkeltsd a figyelmet.
Itt a legfontosabb az, hogy megértsd, mi a „jobb”.
A „jobb” tartalom mindig specifikusan arra a felületre készül, ahová posztolod. Minden a formátum – akár írás, grafika vagy videó – a minőség fontosabb, mint a mennyiség. Személyes és egyedi.
Nézzük a White House Black Marketet. A Facebook oldaluk annyira egyszerű, letisztult és stílusos, mint a butik maga.
Ahelyett, hogy csak egy képet posztolnának a szezon ruhájáról, egy egész montázst kapunk róla, így több szempontból is láthatjuk. Emellett pedig figyelmet szentel az oldal az aktuális divat eseményeknek és híreknek is.
A lényeg az, hogy minden szándékos legyen, mindennek célja legyen, amit posztolsz. Szórakoztasd a közösséged, közben adj információt is, hogy akarjanak még többet látni.
Tipp: A jó tartalom mindig mutatja a márka imázsát is. A legmagasabb minőségű képeket és a legjobb kiírásokat használd. Csinálj olyan kampányokat, ahol több poszt is ugyanazt a témát követi, ugyanazt a célt szolgálja.
4. Készíts élő videókat
A közösségi médiának az azonnalisága az egyik legjobb tulajdonsága. Ha valamire gondolsz, akkor azt azonnal meg is oszthatod egy élő videó segítségével.
Ha pedig jól csinálod, akkor ennek nagy hatása lehet a márkádra, új követőket vonzhatsz be és meg is erősítheted a kapcsolatod a már meglévőkkel.
Rachel Hollis tökéletes példa erre. Mestere annak, hogy a közösségi médiát és a közösségét arra használja, hogy új követőket és vásárlókat vonzzon be.
Hollis sok élő videót posztol az Instagram és a Facebook oldalára is. Ezek általában rövid és kötetlen videók, amikben hasznos és értékes tanácsokat és tartalmakat oszt meg a követőivel.
Tipp: Az élő videókra gondolj úgy, mint csatorna a csatornában. Készíts egy showt valamilyen specifikus értékajánlattal. Lehetnek ezek például 3 perces videók, amik megoldják a közönséged legnagyobb problémát. A legfontosabb az, hogy mindig legyél jelen a pillanatban és értékes dolgot ossz meg.
5. Csinálj olyat, amiről érdemes beszélni
A virális tartalom lehet jó vagy rossz. A United Airlines sok ügyfelet vesztett el, amikor napvilágra került a „United Breaks Guitars” videó. Azonban ha ügyes és kreatív vagy, akkor úgy lehetsz szóbeszéd tárgya, hogy az jót tegyen a hírnevednek – no igen, és az eladásaidnak is.
A Dove Real Beauty kampánya remek példa egy érzelmileg töltött közösségi média kampányra, ami rávette az embereket, hogy elkezdjenek beszélni a más fajta szépségideálokról és a „test szégyen” jelenségről.
Te is kitalálhatsz valami különleges, bolondos dolgot, amiről beszélni fognak az emberek. A KFC például készített egy Sanders Ezredes macska mászókát, és 4 órán keresztül közvetítettek élő videót, ahogyan macskák játszanak rajta.
A legfontosabb, hogy megértsd a közönséged. Lehet a célod kacagás vagy könnyek, vagy akár mindkettő – a lényeg, hogy releváns maradj.
Tipp: Gondolj arra, hogy mi az emberek első számú elvárása a márkáddal kapcsolatban, hogy valami egyedi kampányt tudj kitalálni. Lehet ez szórakoztatás, szépség, egészség, profit…vagy valami teljesen más. Amint ezt tudod, találj ki egy üzenetet vagy eseményt, amivel felkeltheted az emberek figyelmét. Ez mindenképpen legyen érdekes, izgalmas, amit az emberek megosztanak, amiről beszélgetnek egymással.
És ne feledd, egy virális kampány ugyanannyi ellenzőt is hoz, mint amennyi támogatót. Ez azonban teljesen rendben van. Nem tetszhet mindenkinek, amit csinálsz. Az igazi követőid úgyis megtalálnak.
6. Csinálj nyereményjátékot
A nyereményjáték mindig remek módja, hogy felkeltsd az emberek figyelmét.
A lényeg, hogy értsd a közönséget.
A nyeremény lehet:
- könyv
- utazás
- jegy valamilyen eseményre
- termékcsomag
- kupon
- ajándékkártya
- vagy bármi más, amiről tudod, hogy tetszene a követőidnek.
Cserébe megkérheted a követőidet, hogy iratkozzanak fel az email listádra, osszanak meg egy hashtaget vagy képet, kommenteljenek a poszt alá vagy küldjenek emailt. Azt válaszd, ami által a leginkább el tudod érni a célod és a legjobban növelni tudod a közösségi média jelenléted.
Itt is legyen specifikus üzleti célod, amit elérsz a nyereményjátékkal. Tudd, hogy mit akarsz vele elérni.
Tipp: Gondold ki, hogy mi a célod a nyereményjátékkal és azt is, hogy mi legyen a nyeremény. Használhatsz alkalmazást is, mint a KingSumo, ami segít a kampányban. És jutalmazd meg azokat, akik megosztják a nyereményjátékot, hogy a lehető legtöbb embert érd el vele.
7. Ajánlj fel ingyenes egyéni konzultációt
Egy ingyenes konzultáció is lehet nyereményjáték, de egyedi annyira, hogy saját pontot szenteljünk neki.
A nyereményjáték jól működhet érdeklődő szerző kampánynak azáltal, hogy új emberek figyelmét irányítja rád, az ingyenes konzultáció pedig abban segít, hogy a már érdeklődő embereket alakítsd vásárlókká.
Ajánlj fel egy auditot vagy beszélgetést a követőd legnagyobb problémájáról. Ha van egy csapatod, akkor nem is kell határt szabnod a jelentkezők számának, ha nincs, akkor limitálhatod mondjuk az első 20 jelentkezőre.
Ezután kérd meg az embereket, hogy tegyenek is valamit érte. Például osszanak meg egy posztot a közösségi média oldalukon, ahol betaggelik a te márkádat, megosztják a hashtaged vagy válaszolnak egy általad feltett kérdésre.
Az emberek nagyra értékelik egy szakértő tanácsát és idejét, még jobban is, mint egy high-ticket szolgáltatást. Tehát, ha időt szentelsz rájuk, akkor hamar növelheted a követőid számát, főleg akkor, ha az ajánlat részét képezi a megosztás is, mint egy klasszikus nyereményjátéknál.
Tipp: Mindig kérd is meg a tanácsadások résztvevőit, hogy köszönjék meg neked a tanácsot a saját oldalukon és osszák meg a követőikkel, hogy mit tanultak tőled.
8. Csinálj kérdezz-feleleket
Ha már van egy elkötelezett követőtáborod, akkor érdemes rendszeresen kérdezz-feleleket tartanod.
Például kijelölhetsz minden héten egy pár órát, amikor az emberek megírhatják neked a kérdéseiket, te pedig válaszolsz rájuk. Vagy akkor is feltehetik a kérdéseiket kommentben, amikor kiposztolod a kérdezz-feleleket. Az Instagram Storynak külön funkciója is van erre.
A kérdezz-felelek mindenképpen jót tesz a közösségi média oldalad aktivitásának, valamint az emberek elismerhetik a tudásodat is, bizalmat építhet.
Tipp: Mindig legyél felkészült saját anyaggal, kérdésekkel is. Így ha esetleg nem nagy az aktivitás a kérdezz-felelek során, akkor sem maradsz tartalom nélkül.
9. Kérd ki a véleményüket
Nem kell mindig kérdésekre válaszolnod, hogy erős közösséget építs. Helyette inkább legyél Te az, aki kérdéseket tesz fel.
Ezt senki nem csinálja jobban, mint a szövegíró Bob Bly. Minden egy nap megoszt valamit, amit látott, olvasott vagy gondolt. Megossza a saját gondolatait is, de mindig megkérdezi a követői véleményét is.
Ezzel a megközelítéssel Bob oldala egy napi szintű hírlevéllé vált. Emellett pedig gyorsabban nő a követői száma is – pár év alatt 0-ból 5000 követője lett.
Itt egy példa:
Tipp: Biztosan te is sokat böngészed az internetet, olvasol emaileket és keresel érdekes dolgokat. Mindig tartsd észben, hogy úgy nézd ezeket a dolgokat, hogy megoszthasd a követőiddel is és megkérdezd a véleményüket vele kapcsolatban.
A közösségi média aktivitás olyan dolog, ami mindig valahol a tudatodban kell legyen. Így fogod valóban növelni a táborodat és bizalmat építeni a meglévő követőkkel. Ezért mindig legyen stratégiád, hogy új embereket vonzz és növeld az elköteleződést.
Ezt a cikket a DigitalMarketer blogposztja inspirálta.