Év vége felé nem csak az ünnepek közelednek, hanem a Black Friday kampány is. Arról nem fog szólni ez a cikk, hogyan lett ez a jelenség teljesen elrontva itthon, mert annak semmi haszna nincs. Viszont hoztam 30 olyan ötletet, amik segítenek feltuningolni az év legerősebb időszakában az egyik legfontosabb kampányod.
1. A vásárlás mellé adj egy ajándékot
Határozz meg egy összeg, ami felett ajándékot adsz minden rendelés mellé. Egyszerű ötlet, amit könnyű megvalósítani, a vásárlók pedig garantáltan imádni fogják. Nem kell nagy dologra gondolnod, a gesztus a lényeg. Az viszont jó ha egy olyan terméket adsz ajándékba, ami valamilyen módon kapcsolódik a kínált termékekhez.
2. Együttműködés influenszerekkel
Mikro influenszerek sokszor egy-egy ajándék termékért is reklámoznak, de a témaspecifikus influenszerek is megfizethetőek. Ha azt akarod hogy nagyot durranjon a Black Friday akciód, akkor erősen javasolt ezt a módszert kipróbálnod. Valószínűleg kisebb összegből több emberhez juthatsz így el, ráadásul hitelesebb is a felhasználók szemében.
3. Az email feliratkozóknak küldj egy speciális kuponkódot
Csinálj prémium ajánlatokat a Black Friday akciódban, amik csak az email feliratkozóknak érhetők el. Hogyan tudod ezt megvalósítani? Aránylag egyszerűen: küldj ki egy speciális kuponkódot minden email feliratkozódnak, a webshopban pedig állítsd be hogy melyik termékekre vagy kategóriákra vonatkozik a kupon. Ennyi. Nem feltétlenül kell az akciós termékekből még több akciót adni. Az is tökéletes, ha olyan ajánlatokat állítasz össze, amiket nem akartál előtérbe helyezni a Black Friday akcióban. De magasabb árú termékekre is kiváló.
4. Hirdess a közösségi médiában
Triviális lehet, de akkor is fontos mindig megemlíteni: hirdess minden olyan online platformon, ahol elérheted a célközönséged. Nincs ez másként a Black Friday akcióval sem. Megsokszorozhatod a forgalmad ha az egész kampányt megtámogatod Facebook, Google, TikTok vagy akár Pinterest hirdetésekkel.
Segítségre van szükséged a hirdetések beállításában? Regisztrálj ide kattintva az Alapítókra és nézd meg a Facebook, Instagram, Google, TikTok és Pinterest hirdetés képzésket.
5. Kezdd el időben promózni a kampányt
Ez a pont a hírverésről szól. Ha más nagy kampányt nem tervezel őszre, akkor akár már szeptember végétől elkezdheted egy-egy poszttal vagy emaillel beharangozni hogy mikor lesz pontosan a Black Friday akciód. Konkrét termékeket viszont ne említs. Itt egy jó példa, amit az Apple használt egyik éven. Nem kell túltolni, ennyi éppen elég.
6. Óránként változó ajánlatok
Több idő előkészíteni egy ilyen típusú kampányt, viszont a legtöbb esetben megéri. Ha óránként – vagy akár 2-3 óránként megváltoznak az akciós kínálatok, az jobban aktivizálhatja a felhasználókat.
Példának nézd meg a Peterborough Pete’s jégkorongcsapat Black Friday kampányának promóját.
7. Úgy csináld meg az ajánlatot, hogy az további értékesítési lehetőséget teremtsen
Mit is jelent ez, ugye? Nyugi, nem lesz túl bonyolult. Ez a módszer valójában nem csak Black Friday kampányok idején alkalmazható, hanem akár folyamatosan is.
A legjobban működő további értékesítés teremtő módszerek:
- Ajándék egy meghatározott összeg feletti vásárlás után
- Ingyenes szállítás bizonyos összeghatár felett
- Vásárolj X-et és kapsz 1-et ajándékba
- Csomagajánlat, ami kedvezőbb összegű darabonként, mint normál esetben
Nyilván pontosan ki kell számítanod, hogy mikor milyen összeghatárok, ajándékok vagy csomagok a megfelelőek. A cél, hogy magasabb profitot érj el egy vásárlás esetén.
8. Készíts csomag ajánlatokat
És ha már az előző pontban megemlítettem a csomagajánlatot, akkor itt van külön is. Ugyanis a csomagajánlat szinte mindig jól működik bármilyen iparágban. (FMCG és HoReCa esetén pedig szinte elengedhetetlen.) De a csomagajánlat nem csak a mennyiségről kell hogy szóljon. Összeállíthatsz olyan csomagokat is, amik egymást kiegészítő, egymáshoz passzoló termékekből áll, pl.: téli autógumi csomag, ami a gumik mellett tartalmaz még egy jégoldó spray-t, fagyállófolyadékot és egy elsősegély dobozt is.
9. Kérdés nélküli visszaküldés és csere lehetőség
Bár online vásárlás esetén ez törvényileg is szabályozva van, attól még kidomboríthatod a kommunikációdban. Ha minimalizálod a vásárlás kockázatát, több vevő fog jönni. Jó taktika, ha úgy kommunikálod, hogy „mi nem a törvény miatt kínálunk kérdés nélküli visszaküldési és cserelehetőséget, hanem vásárlóink elégedettsége és kényelme miatt”.
10. Új, ünnepi termékek bevezetése
Ez a stratégia akkor működik jól, ha vannak olyan termékeid, amik kifejezetten az ünnepi, karácsonyi időszakhoz kapcsolódnak. Mert ha vannak ilyenek, akkor azokból iszonyú sokat el fogsz tudni adni egy Black Friday kampány segítségével. A Black Friday gyakorlatilag az év végi akciók megnyitója, szóval tökéletesen illeszkednek bele az ünnepekre való terméket.
11. Jelenlegi termékek továbbfejlesztése
Ha nem vagy abban a helyzetben, hogy jelentős kedvezményeket adj a termékeidre, akkor sem kell lemaradnod a Black Friday kampányról. Ebben az esetben választhatod azt a megoldást hogy feljavítod, továbbfejleszted a meglévő termékeid. Hogyan fejlesztheted tovább? Adj nekik új csomagoldást vagy designt. Találj ki új funkciókat, amik növelhetik a értékét és a hasznosságát.
Példaként itt van a Haven Athletic, ami az egyik sport hátitáskájához hozzáadott olyan termékeket, amit a sport szerelmesei szívesen használnak. Bár a termék ára így még magasabb is lett, a hozzáadott érték miatt a vásárlók szerették az akciót.
12. Digitális ajándékkártyák
Nincs még ajándékkártyád? Nagy hiba Black Friday kampány előtt. Gondolj csak bele, jönnek az ünnepek, az emberek pedig ilyenkor rengeteg ajándékkártyát vásárolnak. Ha ezt és a Black Fridayt összekapcsolod, akkor előre csinálhatsz bevételt úgy, hogy a raktárkészleted nem csökken azonnal. Adj el kedvezményes ajándékkártyákat, például 10.000 Ft értékűt 8.000 Ft-ért. Az akció jellege így ugyanúgy meglesz. Ha többet akarsz inspirálódni ajándékkártya területen, akkor csekkold az Amazont, mert ők kifejezetten jól csinálják ezt (is).
13. Kombináld a kampányt jótékonysággal
Tedd szerethetővé a Black Friday kampányod egy jó ügy támogatásával. Például ajánld fel a kampányból befolyó nyereséged 1%-át egy olyan szervezetnek, alapítványnak, ami számodra fontos ügyet képvisel. Sok, szociálisan érzékenyebb érdeklődő számára ez döntő szempont lehet a vásárlásnál.
14. Használj visszaszámlálókat
Használj egy minden oldalon jól látható helyen szereplő visszaszámlálót, ami jelzi hogy meddig tart még nálad a Black Friday kampány. Persze fontos, hogy ez valós lejárati időt mutasson, különben komoly büntetést is kaphatsz már ilyenért (nem csak ejnye-bejnyét, hanem kemény pénzbünti).
Hoztam egy pro példát is. A Forever 21 webshop a szállítási ajánlatokra vonatkozóan használt visszaszámlálót, nem pedig a termék kedvezményekre. Te is gondolkozz bátran a dobozon kívül.
15. Elhagyott kosár értesítő emailben
Egy örök klasszikus, ami alap kellene hogy legyen minden webshopnál ma már. Ha nálad még nincs beállítva kosárelhagyó email értesítő, akkor sok vásárlót bukhatsz Black Friday idejét.
16. Tedd ingyenessé a szállítást
Ha meg tudod tenni, akkor a Black Friday ideje alatt tedd a szállítást ingyenessé értékhatártól függetlenül. Persze ez csak akkor opció, ha a kosárérték és a profit megengedi. Ész nélkül ne menj bele, mert sokat bukhatsz rajta. De ha jól ismered a webshopod mérőszámait (és miért ne ismernéd jól), akkor ha kijön a matek, csináld.
Hogyan működik megfelelően az elhagyott kosárértesítőt? Mik a legfontosabb mérőszámok, amiknek a segítségével meg tudod határozni a hirdetéseid és az értékesítéseid megtérülését? Ha részletes válaszokat akarsz ilyen kérdésekre, akkor gyere és regisztrálj az Alapítókra.
17. Reklámozz egy ajándékot
Ha izgalmasabbá akarod tenni a hirdetéseid a Black Friday kampány alatt, akkor reklámozz a termékeid helyett egy ajándékot vagy nyereményjátékot.
Az Autodoc például azt hirdette meg, hogy aki 50 euró felett vásárol egy meghatározott időn belül és beköveti az Instagram oldalukat, azok között 1.000 euró értékű kupont sorsolnak ki. Zseni a kampány. Gondolj csak bele: több vásárló és több követő rövid időn belül.
Az Autodoc eredeti Insta posztja
18. Régi vásárlóknak küldj egy speciális ajánlatot
Szűrd ki azokat a vásárlóidat, akik már egy ideje nem rendeltek semmit és küldj nekik Black Friday előtt egy kifejezetten a számukra szóló kupon. Ha nagyon pro akarsz lenni, akkor ajánld fel a kupon mellé az előrendelés lehetőségét is. Például már csütörtöktől leadhatják a rendelésüket, amivel egy exkluzív vásárlói élményt teremthetsz. És miért jó ez? Mert a régi vásárlókat gyakran sokkal olcsóbb újra behozni, mint újakat megnyerni.
19. Egész évben építsd az email listád
Igazából ez nem is Black Friday kampány ötlet. Ez alapkövetelmény az év 365 napján! Minél nagyobb és minőségibb az email listád, annál könnyebben fogsz pénzt csinálni – bármikor. Hogyan kell jól csinálni? Ha regisztrálsz az Alapítókra, a zárt oldalon egy rakás ötlet fog várni a témában.
20. Írj ütős címeket, mert nagy lesz a reklámzaj
Black Friday idején kiemelten fontos ütős email tárgyakat, hirdetési szövegeket és címsorokat írnod, mert óriási ilyenkor a reklámzaj. Egy-egy olyan szöveg, amin megakad a szem aranyat érhet – még akkor is, ha emiatt kicsit szokatlannak kell lenned.
21. Legyen valami extra a kedvezményes árakon felül
Ha van lehetőséged korlátott példányban elérhető termékeket árusítani, akkor ezt jól meglovagolhatod Black Friday idején. A sok kedvezményes ajánlat közül kitűnhet egy korlátozott elérhetőségű, kedvezményes ajánlat.
A Barnes & Noble például a legnépszerűbb könyvekből kínált dedikált példányokat. Ez egy tökéletes példa, mert a termék bár ugyanaz, mégis van benne valami extra, ami ráadásul korlátozottan elérhető.
22. Használj sávos kedvezményeket
Ha a webáruházad technikailag alkalmas rá, akkor kipróbálhatod a sávos kedvezményeket. Azaz, minél többet költenek a vásárlók, annál nagyobb kedvezményt kapnak. Például 20.000 Ft-ig 5% kedvezmény, 50.000 Ft-ig 10% kedvezmény, 100.000 Ft-ig 15% kedvezmény, stb. Ez a megoldás arra fogja ösztönözni a látogatóid, hogy minél többet vásároljanak. Ha technikailag nem tudja ezt a webáruházad, akkor keress minket bátran a megoldáshoz.
23. Teszteld a weboldalad, hogy készen áll-e a megnövekedett forgalomra
Bár ez nem kimondottan marketing stratégia, de nagyon fontos. Valójában ez a 0. lépés, mert lehet akármilyen fullos ajánlatod és stratégiád, ha lehal a webshopod a megnövekedett látogatószámtól. Az ellenőrzéshez használd a GTmetrix-et vagy fordulj szakemberhez, aki képes felmérni „békeidben” is a szervered kapacitását (akár minket is).
24. Részletfizetési lehetőség biztosítása
Magyarországon még csak bontogatja a szárnyait a BNPL (buy now, pay later – azaz vedd meg most, fizesd ki később), de már bizonyos területeken elérhető. És mivel külföldön már szinte alapszolgáltatás a legtöbb webshopban ez a fajta szolgáltatás, így valószínűleg csak idő kérdése hogy itthon is berobbanjon.
A Shoprenternél például már vannak elérhető megoldások rá, ide kattintva csekkolhatod.
25. Több fizetési és szállítási mód
Ez sem kimondottan Black Friday specifikus dolog, de fontos megemlíteni. Minél több fizetési módot és szállítási lehetőséget biztosítasz, annál kevesebb lesz a kosárelhagyók száma. Ha többfajta bankkártyás fizetési lehetőséget biztosítasz például, akkor megnyerheted azokat a vásárlókat is, akik elvből nem használják valamelyiket (mert vannak ilyenek). Apple Pay és Google Pay fizetési lehetőség is van már a Barionnál. A Stripe pedig tökéletes on-site payment megoldás. Szállításnál pedig használd ki az egyre növekvő szállítási pontokat.
26. Útmutató, ami segít ajándékot választani
Ha olyan termékeket árulsz, amiket gyakran vásárolnak ajándékként, akkor készíts egy hasonló útmutatót, mint például az amerikai Target lánc webáruháza. Egy hasonló megoldással felgyorsíthatod és stresszmentessé teheted a vásárlási döntést.
27. Csinálj villámakciót a kampány ideje alatt
Ez a megoldás hasonló az idősávos akcióhoz, amikor bizonyos időközönként csak bizonyos termékekre vonatkozik a kedvezmény. De a villámakció egy kicsit játékosabb és úgy működik jól, ha csak röviddel előtte van beharangozva. Dobj be például kedvezményt egy olyan termékre 1-2 órára, ami alapból nem volt benne a Black Friday kampányban. Ezt posztold mindenhova a közösségi médiában (told meg pénzzel is, hogy minél rövidebb idő alatt a lehető legtöbb ember tudomást szerezzen róla).
28. Csinálj korlátozott elérésű termékeket
Ha van rá lehetőséged, csinálj kifejezetten a Black Friday kampányra exkluzív kiadású termékeket vagy termékcsomagokat. A Glossybox egy szépségápolással foglalkozó webshop, és minden évben összeállítanak egy Black Friday Limited Edition csomagot. Egyszerű ötlet, mégis benne van minden, amitől egy ajánlat jól működik.
29. Virtuális esemény
Előre szólok, hogy ez hardcore technika, viszont baromi hatékony. Itthon még nagyon kevesen használják, viszont az USA-ban már bevett módszer. Kis túlzással ez a klasszikus TV-s teleshop közösségi médiás megfelelője. Facebook, Instagram, TikTok vagy Youtube live-ban zajlik a kampány. Élőben bejelentkezel, mesélsz a termékről, csinálsz termékbemutatót és közbe válaszolsz élőben a kérdésekre. A kedvezmény pedig addig tart, amíg a live. Nyilván ehhez a technikai háttéren túl komoly sales skill-ekre is szükség van. Ha nem tudod elképzelni hogyan működik, akkor itt van példának a Nordstrom, ami folyamatosan csinál virtuális eseményeket.
30. A megfelelő időpont
Biztosan te is tapasztaltad már, hogy októbertől januárig Black Friday van. (A kedvencem a nyári Black Friday hét, mert ilyet is láttam.) Az igaz, hogy az a kultúra, ami a valódi Black Friday körül van az USA-ban, az nem jött át, viszont ez nem jelenti azt, hogy neked is ész nélkül kell csinálnod. Ez egy kis piackutatást fog igényelni, de megéri. Nézd meg, mikor tartják a legnagyobbak a Black Friday akciókat, majd nézd meg, hogy mikor szokták a közvetlen versenytársaid tartani. Ha ezek megvannak, akkor én azt javaslom, hogy csináld meg előttük a sajátod. Ezt több helyen is teszteltük az elmúlt években és mindig sikerrel jártunk.
Ha meglenne az a kultúra, hogy mindenki a hivatalos napon tartja, akkor nem mondanám hogy trükközz. Viszont mivel rengetegen ész nélkül csinálják, muszáj valahogy észrevehetőnek lenned.