Az elmúlt két évtizedben a közösségi média egybefonódott az emberek életével – és ez a jelenség egy egészen új lehetőséget nyitott meg a vállalkozások számára.
Ahogy egyre több felhasználó csatlakozott az olyan közösségi média oldalakhoz, mint a Facebook, az Instagram, a Twitter, a Youtube, a Pinterest vagy akár a Snapchat, úgy vált egyre több ember tartalomfogyasztóból tartalomkészítővé.
Ez a tendencia hozta igazából létre az influencereket és az influencer marketinget. A jelenség robbanásszerű növekedését mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy amíg néhány évvel ezelőtt csak a marketing stratégia egy-egy kiegészítéseként gondoltak az influencerekre, addigra mára 5-10 milliárd dollárosra hízott az iparág.
Ennek ellenére, még a mai napig sok kisvállalkozás bizonytalan a használatát illetően.
„Tényleg működik az influencer marketing?” – teszi fel a kérdést nagyon sok kisvállalkozás vezetője
Mára viszont odáig jutottunk, hogy gyakorlatilag az influencer marketing sokkal hozzáférhetőbb és sokkal mérhetőbb is, mint korábban bármikor. És talán éppen emiatt, egyre több marketing szakember is egyre komolyabban veszi az influencereket.
Hogy működik az influencer marketing?
Az influencer marketing megértéséhez először is magukat az influencereket kell megértenünk. Influencereknek azokat a személyeket nevezzük, akik hűséges követőket építettek fel valamilyen online platformon, valamilyen témában. Fontos továbbá, hogy rendeszeresen gyártson tartalmat és kommunikáljon megfelelően a követőivel.
Influencer marketing az egészből akkor lesz, amikor egy márka vagy egy vállalkozás partnerségre lép az influencerrel. Ilyet szinte biztos vagyok benne, hogy mindenki látott. Amikor egy influencer arról posztol vagy arról videózik, hogy valamilyen terméket vagy szolgáltatást próbált ki – amiért a terméket vagy szolgáltatást nyújtó cég általában valamilyen formában fizet neki.
Ezzel a márka vagy vállalkozás életszerű körülmények között kerül kapcsolatba az influencer hűséges követőivel. Így pedig elkerülhető a nyomulós és izzadságszagú reklám, miközben a márka vagy vállalkozás üzenete mégis eljut a végfelhasználókhoz.
A legtöbb esetben, amikor egy márkának vagy vállalkozásnak nem jön be az influencer marketing, az éppen annak köszönhető, hogy nem elég életszerűen csinálja, és így megmarad a nyomúlós feelingje az egésznek – amit ebben a formában senki sem szeret különösebben.
A megvalósítás kulcsa minden influencer marketing kampányban a hitelesség a célközönség felé.
William Harris szerint – aki az Elumynt reklámügynökség ügyvezetője – akkor lesz igazán jó egy közösségi média kampány, ha a közönség azt a fajta tartalmat kapja, amire szüksége van. Ehhez pedig nagyszerű és jól megkomponált tartalmakra van szükség, például olyan történetekre, amiket minden felhasználó a magáénak tud érezni. Olyan tartalomra van szükség, aminek az üzenetéhez érzelmileg tud kapcsolódni egy influencer követője. Éppen emiatt számos tényező negatív hatással lehet egy influencer marketing kampány teljesítményére.
Íme néhány példa, amin elbukhat egy influencer marketing kampány:
- Ha a kiválasztott influencer vagy influencerek célközönsége valójában nem a vállalkozásunk célközönsége.
- Ha az influencer követői nem elég elkötelezettek és hűségesek, mivel így a kampány üzenetre sem fognak kellően odafigyelni a felhasználók.
- Ha a kreativitást megölik a keretrendszerek és a szabályok, amiket esetlegesen a megrendelő vállalkozás felállít a kampányra.
- Ha nincsenek egyértelmű feltételek, határidők vagy célok.
- Ha túlzottan a követők arcába tolja az influencer, hogy most egy reklámot látnak.
- Ha nincs megfelelő nyomkövető rendszer a kampány hatékonyságának mérésére.
A rövid felvezetés után pedig most következzen 10 statisztika, ami neked is segíteni fog abban, hogy eldöntsd, szükséged van-e influencer marketingre vagy sem. A statisztikai adatokat a Mediakix influencer marketing ügynökség készítette egy 2019-es felmérése alapján. Mi pedig a BigCommerce.com cikkében olvastunk róla.
1. A marketingesek 65%-a növelte idén az influencer marketingre fordított keretösszeget
A marketing szakemberek közel kétharmada növelte 2019-ben az influencer marketingre fordított kiadásokat. 2018-ban ez még 39% volt, amiből jól látszik a meredek növekedés.
2. A leggyakoribb költségvetés 1.000 – 10.000 dollár között van
A marketing szakemberek 19% -a évente 1.000 és 10. 000 dollár között költ influencer marketingre. További 18%-uk pedig 100.000 és 500.000 dollárt fordít évente erre a területre.
A nagyvállalatoknak pedig 7%-a azt tervezi, hogy a következő 1 évben, több mint 1.000.000 dollárt fog befektetni az infuencer marketing kampányaiba. Ezek a statisztikák arra engednek következtetni, hogy az influencer marketingben rejlő lehetőségeket számos cég igyekszik kihasználni.
3. A nagyvállalatok 17%-a a teljes marketing költségvetésnek több mint a felét költi influencer marketingre
A 17% talán nem tűnik soknak, azonban ha hozzávesszük, hogy a marketing szakemberek jelentős része növelni akarja a következő években az influencer marketingre fordított költségvetést, úgy már egész komoly szelet vár az iparágra a teljes reklámtortából.
Ez a tendencia pedig rávilágít arra is, hogy milyen kulcsfontosságú területté vált néhány vállalat számára az influencer marketing. Különösen nagy teret hódít magának az e-kereskedelemben, a divatban, a szépségiparban, a játékiparban és a turizmusban tevékenykedő vállalatok körében.
4. 89% szerint az influencer marketing megtérülése hasonló vagy akár még jobb is, mint más marketing csatornáké
A ROI megtérülése (vagyis a befektetés megtérülése) különösen fontos minden marketing kampányban. A legtöbb marketinges szerint pedig az influencer marketingnek nagyon jó a megtérülése.
Sok kisvállalkozás tulajdonosa kissé óvatosan használja az újfajta, feltörekvő marketing csatornákat, ha azok nem ígérnek magas megtérülést. A marketing szakemberek közel 90%-a viszont nem tévedhet. Ez az arány pedig elég meggyőző kell hogy legyen mindenkinek, aki bele akar vágni az influencer marketingbe.
5. Az Instagram a leghatékonyabb platform az influencer marketinghez
Az Instagram az elmúlt években egyre erősebben jön fel. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy az influencer marketing első számú platformjává vált.
Az Instagram, a több mint 1 milliárd felhasználójával és az egyre növekvő influenceri hálózatával, évente több milliónyi kampányt bonyolít le. Emellett persze az olyan jól bevált platformokon, mint a Facebook és a Youtube is bőven lehet sikeres influencer kampányokat futtatni – megfelelően kiválasztott réspiacon.
De a régi nagy platformokkal szemben az Instagramnak a legnagyobb előnye az, hogy nagyon könnyen és olcsón lehet minőségi tartalmat előállítani rajta – ami kedvező az ott hirdetni akaró vállalatok számára is.
6. Influencer marketing szempontból a Snapchat a legkevésbé népszerű
Bár a Snapchat felhasználóinak száma világszerte növekedett az elmúlt években, a marketingesek szemszögéből eléggé kikerült az utóbbi időben.
Ez talán annak köszönhető, hogy maga a platform nem könnyíti meg az influencerek számára, hogy egyszerűen követőket és rajongókat gyűjtsenek. Továbbá a felhasználók száma még nem elegendő a hirdetési piac kiemelt figyelméhez.
Nem könnyíti meg a Snapchat helyzetét az sem, hogy a „sztori”, amik korábban a platform erőssége volt, mára már lenyomta az Instagram „sztori” funkciója. Nem is kicsit, naponta 2x többen használják az Instagramon a „sztori” funkciót, mint a Snapchaten.
7. A marketingesek több mint 2/3-a többet költ az Instagramon, mint máshol
A Mediakix felmérése szerint az utóbbi időben az Instagram sokkal magasabb marketing költséget szippant fel, mint korábban. Ráadásul a marketing szakemberek 69%-a tervezi, hogy a jövőben tovább növeli az Instagramon az influencer marketingre fordított költségkeretet.
Elképesztő, hogy 6x több marketing költség kerül az Instagramra, mint amennyi a második legnépszerűbb platformra, a Youtubera.
8. A leggyakoribb influencer marketing eszköz az Instagram poszt
A marketingesek 78%-a találja az Instagram posztokat a leghatékonyabb eszköznek az influencer marketinghez. A szponzorált posztok könnyen elkészíthetőek, könnyen közzétehetőek és hamar képes sok embert elérni.
A videókkal vagy a komplexebb formátumokkal szemben egy fényképet sokkal alacsonyabb költségvetésből ki lehet hozni. Így nem csoda, hogy ez a formátum már nem csak a nagyvállalatok játszótere, hanem akár magyar kkv-k számára is könnyen elérhetővé vált.
9. Az Instagram sztorik és a Youtube videók is hasítanak
Közel 500 millió Instagram felhasználó napi szinten használja a „sztori” funkciót. Így nem csoda, hogy az Instagram posztok után a „sztori” a második legnépszerűbb formátum, amit az influencerek előszeretettel használnak.
A felhasználók kimondottan szeretik a „sztorikat” és pozitívan reagálnak rájuk. Miért? Mert kevésbé tartják őket előre megkomponáltnak és így sokkal hitelesebbnek ítélik.
De a Youtube is tartja magát, a videóival stabilan ott van a dobogó harmadik fokán a legnépszerűbb influencer marketing platformok listáján.
10. A legnépszerűtlenebb csatorna a Twitch live stream
A leghatékonyabb tartalomformátumok után azért nézzük meg a legnépszerűtlenebbet is, ami a Twich live stream. Bár a Twitch egy feltörekvő élő streaming platform – 15 millió aktív felhasználóval, akiket főleg a gamer érdeklődési kör köt össze -, a marketingesek érdeklődését még nem keltette fel.
Bár az is igaz, hogy az EA, a KFC és a Hershey’s is kísérletezett már szponzorált Twich live stream-el, de a platformon érződik, hogy marketing szempontból még kezdeti fázisában van. De ez abból is adódhat, hogy a felhasználói egy nagyon specifikus közönséghez tartoznak, akik online játékosok.
Nemrég egyékbént írtunk egy cikket az Estée Lauder influencer marketing tevékenységéről.