Hogyan lesz a céged a közösségi média szupersztárja?

Egy vállalkozásnak ma sokkal több fronton szükséges teljesítenie a siker érdekében, mint korábban bármikor. A mai vállalkozásoknak nem csak a klasszikus marketing csatornákon kell teljesíteniük, ma már nem elég egy jó honlap, egy jó email lista, egy rádió reklámspot vagy pár ezer szórólap. Ma már helyt kell állniuk, a közösségi média és az online marketing összetett világában is. Ebben a cikkben ehhez kaphatsz néhány tanácsot.

A közösségi média megváltoztatta az üzleti tevékenységekre vonatkozó régi szabályokat. Ezért új megközelítésre van szüksége egy vállalkozásnak ahhoz, hogy felvegye a lépést a rohamos fejlődéssel.

Érdekes azonban, hogy bár innovatív fejlődésről beszélünk, ha a közösségi médiáról van szó, legyen az Facebook, Instagram, Youtube vagy bármi más platform, mégis ezek a közésségi felületek egyfajta régimódi értékeket hoznak vissza egy vállalkozás életébe.

A nagyszüleink még emlékezhetnek azokra az időkre, amikor a vállalkozások és az üzletek még udvariasak voltak. De sajnos ezek az idők már elmúltak, mert a vállalkozások udvariasságát a XX. századi életstílus teljesen lekaszabolta. A régi, vidéki könyezetben működő helyi üzlettulajdonosoknak vigyázniuk kellett az ügyfeleikre, hiszen egy állandó ügyfélkörrel rendelkeztek. Ha egy kisvárosi hentes összeveszett egy ügyfelével, könnyen előfordulhatott, hogy az ügyél teljes ismeretségi körét elvesztette.

Viszont ahogy az emberek elkezdtek nagyvárosokba költözni, az ismeretség hiánya miatt az udvarias kiszolgálásra nem maradt különösebben nagy igény egy üzlet részéről. Egy nagyvárosban az esély, hogy ugyan ahhoz a henteshez járt egy ügyfél folyamatosan, elég kicsi volt, pláne a gombamódra szaporodó élelmiszerüzletek korszaka után.

A közösségi média most visszahozta azt a fajta régi, kisvárosi életformát, amikor az udvariasság alap volt.

A Facebook, az Instagram, a Youtube és társaik lehetővé teszik az emberek számára, hogy gondolataikat azonnal megosszák másokkal. És ha egy ilyen világban valaki nem elégedett a szolgáltatással amit kapott, akkor azt hamar megtudhatja nagyon sok ember.

Jó példa erre Giorgio Galante. Giorgio Galante az AT&T ügyfele volt, aki elégedetlenségét fejezte ki emailben a szolgáltatással kapcsolatban. Ezt az emailt viszont személyesen Randall Stephensonnak címzett, az AT&T vezérigazgatójának. Nem sokkal később Galante jogi fenyegetést kapott, hogy álljon le. Korábban egyetlen vásárló csalódottsága talán nem okozott volna fájfáját egy gigacégnek, de Galante megosztotta a történetét a blogján és a közösségi médiában, ahol rengetegen elolvasták. Az AT&T-nek ez pedig már jóval nagyobb kihívást jelentett.

De láthattunk erre példát már itthon is. 2017-ben a BKK jegykiadó rendeszerén egy 18 éves srácnak sikerült feltárni egy rendszerhibát, így 50 forintért tudott venni magának egy bérletet. Ezután viszont a hibát jelentette a BKK-nak, mire ők büntető eljárást kezdeményeztek ellene.  helyzetet a lehető legrosszabbul kezelő BKK-t napok alatt több ezer ember értékelte a Facebook-on 1 csillagra. El lehet dönteni, hogy megért-e ennyit pár ezer forint bukta egy állami cégnek…

Ezekből a példákból jól látható, hogy ha egy vállalkozás a mai világban szeretne fejlődni, akkor újra meg kell találnia a kisvárosi, udvarias hozzáállását, amit korábban már említettem.

A siker egyik kulcsa a közösségi médiában, hogy megbízható kapcsolatokat kell kialakítanunk az ügyfeleinkkel.

Ma már nem a 90-es évek vadkapitalizmusa van. Ma már nem elég egy magas szinvonalú termék vagy szolgáltatás, ha nincs hozzá kellő alázat és udvariasság.

Hiába kínál egy kisbolt kiváló minőségű termékeket és jobb árakat, mint egy versenytársa, ez nem volt elég ahhoz, hogy a versenytárs ügyfeleit magához csalogassa – ha a vásárlók hűségesek a versenytáshoz. A leendő ügyfeleidnek sokkal fontosabb a tartós, megbízható kapcsolat, mint egy egyszerű, figyelemfelkeltő reklám.

Jó példa erre a 2010-es SuperBowl-on vetített Old Spice reklám. Az Old Spice ötlete alapvetően jó volt. Aktivizálta a fogyasztóit azzal, hogy kérdéseket tehettek fel a reklámjai sztárjának Isaiah Mustafa-nak. Erre épült igazából az egész reklámspot, hiszen ez volt a fő üzenete. Azonban a kampány befejezése után az Old Spice egyszerűen elfelejtette tovább építeni a már kialakulóban lévő kapcsolatot a követőivel.

És hogyan reagáltak erre a rajongók? Szerintem már kitaláltad. 

Mivel az Old Spice kapcsolattartása a rajongókkal hirtelen leállt, a fogyasztók okkal érezték úgy, hogy pusztán csak egy dezodort akartak nekik eladni. Az értékesítések a reklámok után érezhetően csökkenni kezdtek. Ezzel szemben, ha a továbbra is kitartott volna a stratégia mellett a cég, akkor nem csak az eladásokat növelhette volna, hanem a rajongók táborát is – ami pedig újabb eladásokhoz vezet hosszú távon.

Kombináljuk a közösségi médiát a hagyományos médiumokkal.

A közösségi média nem ezüst golyó, ami megszünteti a marketing és az ügyfélszolgálati problémákat. Önmagában ez a fajta interakció nem elegendő. Bár a közösségi média hatalmas lehetőségeket tartogat, a klasszikus médiumok is hasonló erővel bírnak. Ma még mindig a klasszikus médiumok a legkézenfekvőbb megoldások, ha olyanokat akarunk elérni, akik nincsenek jelen az interneten.

Amikor Gary Vaynerchuk megírta a „Crush It!” című könyvét, közterületi reklámtáblákon és a közösségi médiában egyaránt reklámozta. Bár egyesek paradoxnak tartották, hogy egy közössségi médiáról szóló könyvet nem csak a közösségi médiában reklámoznak, a márkának, a szerző személyének jót tett ez a fajta stratégia – hiszen jóval több emberhez ért el így az üzenet.

Legális dopping a bizniszednek

A tökéletes hozzávaló, ami segít megalkotni egy fenomenális marketing gépezetet. Mi vár rád a Bajnokok Reggelije hírlevélben? Könnyen alkalmazható marketing ötletek, aktuális hírek az online marketing világából, napindító motivációk és még sok-sok különlegesség… 🚀

Megosztás
Email
LinkedIn
Pinterest