Ebből a cikkből megismerheted, hogyan jutott el Sam Walton az első üzlete megnyitásától a jelenleg több mint 5.000 üzlettel rendelkező Walmart birodalomig! Sam Walton 1992-ben bekövetkezett halála idején a világ egyik leggazdagabb embere volt, de soha nem feledkezett meg a szerény és alázatos kezdetekről.
Valójában egyébként pont a szerény körülményekből kialakult értékek miatt válhatott a Walmert az USA legsikeresebb kiskereskedelmi vállalatává.
Szegény család gyermekeként születt 1918-ban az Oklahomában. A nagy gazdasági világválság évei alatt felnőve, Sam Walton megtanulta a kemény munka értékét. Már 8 évesen újságkihordásból jutott plusz pénzhez. Ezt a munkát pedig egészen a főiskoláig csinálta. Ráadásul nem is akárhogyan, hiszen időközben már asszisztenseket is bérelt, akik segítettek kiterjeszteni a területét, ahol az újságot értékesítették. Ezek a tapasztalatok megtanították egy fontos leckére: a kemény munka kifizetődik.
Mire Walton betöltötte a 27. életévét, kész volt elindítani az első üzleti vállalkozását.
1945-ben, megnyitotta az első diszkont üzletét a Walton’s-t. Az üzlet bár kezdettől fogva jól ment, többre vágyott. Ezért nagy figyelmet fordított a versenyre, és elkezdett új eladási stratégiákkal kísérletezni, amiket más cégeknél látott.
Az egyik ilyen újítás a 40-es években a pénztár volt. Akkoriban egy diszkontüzletben több pénztárat is elhelyeztek a bolt különböző részein, mert a különböző élelmiszer típusokat külön kellett kifizetni. De amikor egy minneasotai üzletbe látogatott, Walton észrevette, hogy ott csak két pénztárat üzemeltetnek, azt is a bolt elején. Tetszett neki ez a radikális elképzelés és kipróbálta a saját üzletében is. Ezzel csökkentette a pénztárosok számát, amivel hamarosan jelentős pénzt tudott megspórolni.
Walton azután sem hagyta abba a jó üzleteki ötletek felkutatását és másolását, miután igazán sikeres lett.
Amikor például 1975-ben meglátogatotta az egyik beszállítóját, felfigyelt arra, hogy az ottani alkalmazottak hogyan gyűltek össze reggelente a munka előtt egyfajta buztító, kedvcsináló szeánszra. Walton látta, hogy ez láthatóan növeli a dolgozók munkamorálját. Így, az Egyesült Államokba való visszatérése után kialakította a cég, saját „Hurrá Walmart” buzdító szertartását.
De kanyarodjuk vissza egy kicsit…
Amikor megnyitotta első üzletét, megfigyelte, hogy a vidéki családok szombatonként beutaznak a farmról a városba bevásárolni, és több különböző szakboltot kell útba ejteniük, hogy megvásárolhassanak minden szükséges árut. Ezek a boltok gyakran korán zártak és kis aruválasztékkal rendelkeztek. Ekkor jött a nagyszerű ötlet, hogy hosszabb nyitvatartásra, és szélesebb választékra van szükség.
Ez a filozófia egész karrierje során folytatódott. Amikor Walton megnyitotta a 18. Walmartot 1969-ben, az alacsony árak, a hosszabb nyitvatartás és az ingyenes parkolás voltak a legfontosabb okok, amiért a vásárlók továbbra is vonzódtak a Walmarthoz. A siker ellenére, Walton rengeteg kritikát kapott az évek alatt, az emberek úgy gondolták a vállalata károsan hat a kis üzletekre.
Sam Walton viszont úgy gondolta, nem az ő hibája. hogy a helyi versenytársak kiszorultak a piacról, amikor a Walmart megjelent a városukban.
Elvégre az ügyfelek választják meg, hogy hova mennek vásárolni.
És ha a Walmartot választják, az azért van, mert úgy érzik, az jobban megfelel az igényeiknek, mint a helyi üzletek.
Összességében elmondhatjuk, hogy Sam Walton képes volt egy kisvárosi üzletből egy globális kiskeredelmi birodalmat építeni. Ezt pedig azzal érte el, hogy megtanulta, hogy mindig az ügyfél az első, még akkor is, ha egy másik boltot kell ajánlania, ha a helyzet úgy kívánja. Ráadásul, ahogy a Walmert növekedett, Walton azután sem felejtett el gondoskodni munkatársairól, meglátni bennük a „társat” és úgy is bánni velük.
fotók: engadget, addicted2success