„Vállalkozni mindig stresszes” és „Nagy nyomás nehezedik rám”. Valld be, hányszor mondtad már te is ezeket, vagy hallottad máshol? A stresszt és a nyomást hajlamosak vagyunk egy kalap alá venni, pedig a kettő nem ugyanaz. Sajnos azonban mindkettő által képesek vagyunk szabotálni önmagunkat – az Entrepreneur magazin szerint.
Hendrie Weisinger népszerű könyvében „Performing Under Pressure” című könyvében azt írja, hogy a stressz és a nyomás közti különbséget két mondatban leírhatjuk:
- Nyomást azokban a helyzetekben érzünk, amikor valami nagy dolog a tét és a mi teljesítményünktől függ.
- A stressz pedig akkor gyűlik fel, ha túl sok az igény velünk szemben (akár önmagunktól), de nincs rá elég időnk, pénzünk vagy más erőforrásunk.
Mivel eléggé hasonló a kettő, Weisinger azt javasolja, hogy mindig tedd fel magadnak a kérdést: „A túl sok rám nehezedő teher és igény miatt érzem túlterheltnek magam, vagy azért, mert úgy érzem, hogy valamilyen eredményt kell elérnem?” Ha az első, akkor stressz. A második teljesítménynövelőként hathat a vállalkozókra, azonban a stressz káros lehet, ha hosszú ideig része az életednek.
Persze, van összefüggés a kettő között. Ha túl sok ideig nehezedik rád túl nagy nyomás, az stresszt okoz. A világon minden szervezet képes reagálni pillanatnyi stresszre, és nem lesz semmi baja. Azonban a hosszan fennálló krónikus stressz komoly egészségügyi problémákat okozhat. A mai világban már szinte minden betegség összekapcsolható a stresszel.
Azonban van egy jó hírünk. Ha fel tudod ismerni, hogy mikor vált át a nyomás stresszbe, akkor el tudod kezdeni kezelni és sokkal egészségesebb életet élhetsz, és persze sokkal hatékonyabb is lehetsz a munkában.
A legtöbb vállalkozó általában az alábbi stressz tényezőktől szenved:
Nincs elég időd
Határidők, telefonhívások, ebéd megbeszélések, ügyféltalálkozók. Emellett pedig a családi dolgok, bevásárlás, gyerekek és a saját magadra fordított időről még nem is beszéltünk. Az időbeosztásod általában fullon van és mindent időben be kell fejezned, hogy menedzselni tudd a dolgokat, különben összeomlik, mint egy kártyavár.
Ezáltal nagy nyomás alá helyezed magadat, ez pedig stresszhez vezet. Hogyan is ne lennél stresszes, ha egész nap fel le rohangálsz és minél több dolgot próbálsz belepréselni a napodba? Nem csoda, ha kimerült és túlterhelt vagy. Hogyan teljesítsd mégis a feladataidat úgy, hogy ne kattanj meg közbe?
A megoldás: Időmenedzsment.
Elég nyilvánvaló a megoldás. A hatékony időmenedzsment életmentő lehet, hogy kezelni tudd a stresszt az életedben. Ez persze elsőre nem tűnhet könnyűnek.
Kezd azzal, hogy to do listát írsz magadnak. Koncentrálj a legfontosabb, legégetőbb feladatokra. Például ha van egy határidőd, akkor az a #1 feladatod, nem pedig az, hogy repjegyet foglalj egy fél évvel későbbi konferenciára.
Ezután tedd sorrendbe a listád. A legfontosabbakkal kezdj, és ami megmarad, az bőven várhat holnapra vagy holnaputánra. Ne feledd, hogy nem minden ugyanannyira fontos. Tanulj meg priorizálni.
Túl sok feladatot veszel magadra
Ha őszintén és udvariasan azt mondod valakinek, hogy nem tudod és nem fogod megcsinálni a feladatot, akkor azzal te nem vagy rosszabb. Sőt, tanulj meg delegálni és feladatokat továbbadni a kollégáidnak, ezzel az ő képességeik és erősödnek.
Ha már alapból is csomó feladatod van, és bejön egy ügyfél, hogy két nap múlva még ezt is meg kéne csinálni, te pedig magadra veszed, akkor biztosan egy rakás stresszt veszel a nyakadba. Ha többet vállalsz, mint amennyit képes vagy megcsinálni, akkor ne csodálkozz, ha túlterhelt és stresszes leszel.
Megoldás: Mostantól ne vállalj többet.
Mindannyian szeretnénk a legtöbbet tenni a családunkért, a barátainkért, a kollégáinkért és az ügyfeleinkért. Azonban fel kell ismernünk, hogy mi is emberek vagyunk. Néha egyszerűen nem tudunk még egy valamit a nyakunkba venni. És ezzel semmi baj nincsen.
Legyél tisztában az időd adta korlátokkal, és merj nemet mondani, ha tudod, hogy már nem fogod tudni megcsinálni. Inkább mondj nemet, minthogy utána kelljen valakinek csalódást okoznod. Arról nem is beszélve, hogy saját magadat is megkíméled a stressztől.
Emellett pedig tanuld meg delegálni a feladatokat. Add át azokat a feladatokat, amikhez nem kellesz feltétlenül, hogy tényleg azokkal a dolgokkal tudj foglalkozni, amik előre visznek téged és a cégedet.
Nincs időd képezni magad
Ha folyamatosan képezzük magunkat, akkor jobbak leszünk a munkánkban, gyorsabban és hatékonyabban tudjuk végezni a feladatainkat és kevésbé is stresszelünk. Ez pedig vitathatatlanul előny a piacon.
Új készségeket és tudást pedig rengeteg módon elsajátíthatunk. Olvashatunk könyveket, elvégezhetünk online képzéseket vagy elmehetünk tréningekre, konferenciákra.
Megoldás: Szánj időt arra, hogy folyamatosan tanulj.
Sajnos megint az időfaktor a probléma, hiszen a munka és magánélet mellett nehéz lehet még a tanulásra is időt fordítani. Viszont nagyon megéri.
Tedd szokásoddá, hogy például minden nap ebéd után 30 percig olvasol vagy online oktató videókat nézel. Esetleg tűzd ki célul, hogy minden negyedévben elmész egy tréningre vagy konferenciára.
Utána pedig hasznosítsd is a megszerzett tudást, hiszen mi értelme időt áldozni rá, ha utána nem alkalmazod.
A stressz és a nyomás a vállalkozói lét része, ez vitathatatlan. Azonban nem kell hagynunk, hogy ezek negatívan befolyásolják az életünket és a bizniszünket. Te döntöd el, hogy melyiket választod: megtanulod kezelni ezeket a helyzeteket, vagy hagyod, hogy maguk alá temessek. Kezd el alkalmazni a fenti három pontot még ma, és biztosan tapasztalni fogod pozitív hatásait!